dissabte, 23 de novembre del 2019

EL REGNE DE DÉU ÉS UN REGNAT SENSE REI

Comentari a l’evangeli (Lc 23, 35-43) escrit per Fray Marcos, http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html

L’any litúrgic comença amb l’Advent i acaba amb la Festa de Crist rei, que culmina l’acció de Jesús sobre la terra. .
Els seguidors de Jesús li van donar el títol de rei, però ell mateix, en resposta a Pilat li va dir: «La meva reialesa no és d'aquest món»  (Jn 18,36)  Tot i això, els cristians em entronitzat crist com a Rei de l’univers.
Però amb l’evangeli a la ma veiem que Jesús va lluitar sempre contra tota classe de poder, rebutjant inclús la temptació que se li va oferir al desert. Un Jesús que va dir: «que no va venir a ser servit sinó a servir»... i «que el que vulgui ser el primer que sigui l’últim»...
La paraula rei, és aliena als israelites. La van començar a considerar en deixar de ser un poble nòmada i establir-se a la terra conquerida de Canà. Aleshores van sentir la necessitat d’imitar l’estructura social de les ciutats veïnes i van demanar un rei a Jahvè amb gran escàndol dels profetes que ho van considerar una apostasia, doncs que l¡únic rei del poble escollit només podia ser Jahvè.
Els reis de la història d’Israel eren tant sols representants de Jahvè.
Pilat va fer  posar sobre la creu de Jesús una nota que deia que l’ajusticiat era Rei dels jueus. Ho va fer a tall de mofa, però no de Jesús sinó de les autoritats jueves que el van sentenciar. Els soldats sí que es van mofar del crucificat: «li posaren al cap una corona d'espines que havien trenat, i a la mà dreta [a manera de ceptre] una canya». (Mt 27.29)
Agafant els evangelis veiem que Jesús en cap moment va acceptar ser rei. «En adonar-se [que la multitud] venien a emportar-se'l per fer-lo rei, es retirà altra vegada tot sol a la muntanya. (Jn 6,15). En tot cas, no és un rei homologable amb els que avui fan gala d’aquest atribut. I, podem suposar que, ni amb l’escarni d’ahir ni amb corona d’or i brillants d’avui, Jesús es pogui reconèixer en el seu paper de impulsor de l’amor entre germans.
Jesús accepta la mort en creu, que les autoritats i el poble han sentenciat, al costat de dos lladres. Jesús no baixa de la creu, com un d’ells li demana, En canvi, atén la petició de l’altre: «recorda't de mi quan arribis al teu Regne» (Jn 23,42) amb la immediatesa de qui sent compassió del que demana amb fe.
Jesús va predicar el «Regne de Déu». No es va predicar a sí mateix. Ni va reivindicar cap títol. Tot el que va fer i tot el que va dir feien sempre referència a Déu.
El Regne de Déu és una realitat que hem de construir entre tots. Som nosaltres que l’hem de fer present, com Jesús ho va fer mentre va viure a la terra. Jesús va realitzar amb tanta fidelitat la voluntat de Déu que va poder dir:  «Qui m'ha vist a mi ha vist el Pare». (Jn 14,9).
El Regne de Déu es manifesta en Jesús. Però per a poder assignar-li el títol reial cal despullar-lo de tota connotació de poder o dominació. Jesús va condemnar tota classe de poder, referint-se a qui l’aplica i de igual manera a qui es deixa dominar.
Aquesta és la realitat del Regne: un lloc sense classes, de persones lliures, on tots són servidors i tots són servits. Un lloc on tothom es pugui descobrir com a ésser únic i actuar seguint l’impuls de l’Esperit.
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada