dissabte, 28 de setembre del 2019

AMOR SENSE COMPASIÓ NOMÉS ÉS INTERÈS

Comentari de Fray Marcos a l’evangeli (Lc 16, 19-31)-http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html

Lluc ens parla de forma insistent i reiterada, de la riquesa.
La paràbola va dirigida als fariseus, amics del diner. I Jesús els repeteix la mateixa idea que llegim a  (Mt 25,35) «...rebeu en herència el Regne [...]. Perquè quan tenia fam, em donàreu menjar...». Són paràboles que ens situen en el més enllà: les injustícies seran castigades, i dels justos premiats
La paràbola no proposa resignació perquè els pobres no es revelin contra les injustícies, sinó que rics i pobres es troben units per la compassió.
Però anem per parts. Què s’entén per rics i pobres en llenguatge bíblic.
Per la societat de l’A.T. tenir riqueses era considerat com un do de Déu. Però els profetes ja van denunciar la maldat d’aquest principi, pel fet de que la riquesa sempre s’aconsegueix a costa dels pobres. I pobre, en l’A.T. és aquell que només té confiança amb Déu. .
La paràbola no és al·legat contra el ric, pel fet de ser-ho. El que ens presenta és l’actitud del ric que tenint el pobre Llàtzer a la seva porta no sent compassió per ell.
El toc d’atenció d’aquest evangeli està en el contrast: el ric no fa cas de Llatzer quan aquest està al seu portal com un gos nafrat, però si que se n’adona quan el veu al costat d’Abraham.
L’evangeli fa un toc d’atenció als qui, enduts pel nostre hedonisme, no veiem la misèria que hi ha al voltant.
El missatge és clar. Consisteix en que preguem consciència que el «capitalisme» com a sistema sociològic és contrari al Regne predicat per Jesús: superar tots els egoismes, i viure tots els humans com en una comunitat de germans. Aquesta definició admet matisos, però és la clau de volta de la qüestió. Potser la solució no sigui repartir-se els bens (comunisme) sinó d’eliminar la tensió existent entre classes socials.
El que Jesús proposa és «compartir des de l’amor», d’humanitzar la societat: que els rics deixen d’acaparar riqueses i els pobres no tinguin carències que els impedeixi viure dignament.    
L’amor que predica Jesús no demana res a canvi. Massa sovint confonem estimar en la necessitat de que ens estimin. Diguem-ho clar: «L’amor sense compassió només és interès».
Després de llegir aquest fragment d’evangeli ja podem entendre que la nostra incapacitat per a solucionar «la fam del món» no ens eximeix de fer allò que puguem, dintre de les nostres limitacions.
Però sobretot, cal tornar a l’esperit de denúncia. La religió no pot ser una tapadora per les injustícies socials, ni una forma d’assegurar-se el premi dels justos si hem esquivant les injustícies d’ara i aquí  
Jesús no ens demana que salvem el món, sinó que ens salvem a nosaltres mateixos. Ara bé, això no treu que si els rics deixessin d’acaparar bens, aquest anirien a pal·liar les carències dels pobres que viuen en situacions infrahumanes.
El pecat no és ofendre Déu, com tantes vegades s’ha predicat, sinó oblidar-se de les necessitats de l’home o la dóna que tenim al costat.
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada