dissabte, 8 de juny del 2019

JESÚS ÉS VIU, PERÒ NOMÉS ES DEIXA VEURE AMB ELS ULLS DE LA FE

Selecció del comentari de l’evangeli (Jn 20,19-31)  

«L’experiència pasqual és una vivència que va afectar vitalment als seguidors de Jesús [...], els va canviar la seva manera de veure Jesús i veure Déu». Més enllà de creure que «la fe dels deixebles es va fonamentar en el sepulcre buit, els evangelis ens diuen que per a veure Jesús després de mort s’ha de tenir fe».
El sepulcre buit pot ser fruit d’un robo i les aparicions poden ser enteses com al·lucinacions. Però la resurrecció s’ha de interpretar com «la manera de veure Jesús després de la seva mort».
Va ser la manera amb que els primers cristians van voler transmetre la seva «experiència de que Jesús seguia viu, amb ells, i a més a més els hi comunicava vida». Cal tenir present que abans de parlar de «resurrecció», a les comunitats, es va parlar «d’exaltació i glorificació».
L’experiència pasqual, es pot explicar des de la comprensió de que Jesús «era la Saviesa de Déu. El Mestre que connectant amb la Saviesa preexistent en l’AT, ens ensenya el necessari per arribar a Déu».
«En cap dels escrits canònics del NT, s’explica la resurrecció; no és un fet constatable empíricament. Mentre que l’experiència pasqual sí que va ser un fet històric».
No sabem com els primers cristians van arribar a la seva experiència pasqual. Per entendre-ho ens hem d’interrogar a nosaltres mateixos i veure si hem experimentat, també, alguna experiència pasqual.
«El relat que hem llegit avui va ser escrit setanta anys després de la mort de Jesús i s’ajusta als esquemes del moment [...]. Voler entendre avui literalment el fet de les aparicions ens priva d’entendre el veritable sentit que se’ns vol transmetre».
L’evangeli fa referència al primer dia de la setmana. «Hem d’entendre que l’evangelista ens diu que Jesús comença una nova creació, l’endemà que Déu va acanar la primera». Hu ha una interpretació teològica que ens diu que els primers cristians, tots ells jueus, van començar les seves pròpies celebracions en pondre’s el sol del shabbat (=primer dia de la setmana).
En aquestes primeres reunions setmanals es troben Jesús «enmig». És un més. Recordem què els havia dit: «On dos o més de dos estiguin reunits en nom meu, allà estic jo, enmig d’ells». És a dir: Jesús és present en la comunitat. I la comunitat només és cristiana quan se centra en el seu nom
Jesús està enmig d’ells i «els ensenya les mans i el costat». Són signes que evidencien que és ell mateix, el que va morir a la creu,
«Llavors va alenar damunt d'ells i els digué: --Rebeu l'Esperit Sant». Alenar és donar vida. També Déu va alenar sobre el fang per a crear l’home (Ge 2.7) En transmetre’ls-hi l’Esperit Jesús els transmet la seva vida. «De l’Esperit en neix esperit». L’home deixa de ser carn per ser esperit (=fill de Déu).
Per la comunitat, «Jesús no és un record del passat, sinó que Viu i està amb ells».
En les celebracions dominicals «recordem l’inici de la  creació definitiva. La creació que Jesús ha realitzat al llarg de la seva vida, i que té la màxima expressió d’amor a la creu, i la seva plenitud en la Pasqua.
La Pentecosta és un acte de fe. «Només experimentant que Viu aquell que ha mort, sabré el que és la resurrecció».
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada