dissabte, 15 de juny del 2019

DÉU, ÉS UNA RELACIÓ ÚNICA

Selecció del comentari de l’evangeli (Jn 16,12-15)

Ja sabem que de Déu no en sabem res. «Tampoc ens fa cap falta. Potser tampoc no sabent res de fisiologia podem tenir una salut de ferro».
El Déu de l’evangeli explicat des de la poderosa «filosofia grega» amb els seus predicats metafísics ("substància", "naturalesa" "persona" etc.), li va fer perdre la senzillesa de l’enunciat per Jesús: Déu és Pare.  L’evangeli no necessitava de tanta retòrica. L’evangeli és com un compendi «de les veritats més senzilles, capaces de transmetre la Vida verdadera».
«No podem seguir amb aquest llenguatge fora de la cultura actual, «per explicar què és Déu o com s’ha d’entendre el missatge de Jesús». Hem de tornar a la «simplicitat de la paràbola, l’al·legoria, la comparació i l’exemple, com feia Jesús».
La festa de la Santíssima Trinitat que avui celebrem «només pot tenir explicació des de la relació interna (ab intra) entre el Pare, el Fill i l’Esperit Sant. Però quan aquesta relació surt fora, a la creació (ad extra), Déu només és U».
L’explicació trinitària és important, només, si «prenem les persones com imatges útils per a la nostra imaginació, però sense oblidar que són imatges. «La nostra relació personal amb Déu sempre s’ha de referir a una única realitat».
Quan parlem de la Trinitat, «ens referim a un Déu que no es tanca en sí mateix, sinó que es relaciona amb nosaltres de diverses maneres, amb donació gratuïta per a tots, i a la vegada, mantenint-se en la seva essència. «Perquè Déu pot estar està per sobre de cada cosa, i a la vegada, per sobre de totes les altres».
«El Déu de Jesús no és una veritat per a ser pensada sinó una realitat que ens ajuda a Viure».
Entendre la Trinitat només té sentit si ens ajuda a: mirar-nos dins de nosaltres mateixos (Esperit),
mirar als altres com a germans (Fill),
i adonar-se de la realitat transcendent (Pare).
Si ens empenyem a «apropar-nos a Déu per la via intel·lectual,  tenim assegurat el fracàs».
«No podem comprendre la realitat de Déu, no per la seva complexitat, sinó per la seva senzillesa». Qui va complicar les coses va ser la teologia que va pretendre fer un anàlisi pretenent dividir una realitat indivisible.
«Entendre que Déu és com un Pare i oblidar-se de que també és com una Mare, el situa en el camí del poder». Aquesta idea de Déu ha estat ben acceptada per tots els "poderosos de la terra" que els ha permès mantenir-se en el poder.  
Explicar Déu com a poder, vol dir «excloure’l de la majoria dels mortals que se senten insignificants. Com se’ls pot proposar identificar-se amb qui té poder absolut?».  La revelació de Déu que ens ve de Jesús i de l’A.T. va en direcció contrària. El Déu de l’exili «està a favor del poble esclau, no del faraó».
Això ens porta a considerar que «Déu premia als bons i castiga als dolents». Aquesta idea de Déu només serveix per «fer por, i obligar als demés al compliment de les normes que s’estableixen».
Pretendre que Déu és només amic dels bons és un error. L’evangeli ens diu que «Déu és amor incondicional i per a tothom. Que no ens estima perquè som bons, sinó perquè ell és bo».
Un déu que només estigués al costat dels que actuen en nom seu (dels que manen en les institucions religioses) ens obligaria a obeir, però no a rebre els dons de l’Esperit que ens deixa en llibertat de consciència.
«El Déu de l’evangeli està en el fons del nostre ser identificant-se amb cadascú de nosaltres».
«El Déu de Jesús no admet intermediaris [...]. El Déu de Jesús és Esperit i ens porta cap a la plenitud de la veritat [...]. Una Veritat que no és coneixement sinó Vida». 
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada