dissabte, 16 de març del 2019

NO ACABEM DE DONAR EL SALT DEL DÉU DE L'AT AL DÉU DE JESÚS


Selecció del comentari de l’evangeli (Lc 9,28-36) del diumenge 2n. de Quaresma.

Les teofanies són manifestacions de Déu. La que l’evangeli ens narra aquest diumenge va dirigida als tres apòstols que acompanyen Jesús.
La «transfiguració» va en contra de la manera de ser i d'actuar de Jesús que no és partidari d’espectacles de llum i so per a donar-se a conèixer.
És clau per a la comprensió del relat la discreció dels apòstols: «Ells guardaren el secret, i aquells dies no explicaren a ningú res del que havien vist». (Lc 9,36)
En el relat del mateix fet, Mateu i Marc diuen que és Jesús qui els ho prohibeix. Els mana no dir res «fins que el Fill de l'home no hagi ressuscitat d'entre els morts».
La transfiguració pot ser que sigui «una experiència pasqual» dels tres apòstols. Les «experiències pasquals» són vivències internes que s'intenten comunicar als altres tot i que són fets que no es poden constatar pels sentits. Amb el temps aquest relats es van anar interpretant com reals i es van incorporar a la vida que els evangelis expliquen sobre Jesús.
En la versió de l’evangeli que hem llegit s’ha suprimit el primer paràgraf que diu; «Uns vuit dies després [...], Jesús va prendre amb ell Pere, Joan i Jaume i pujà a la muntanya a pregar» (Lc 9,28).
Els liturgistes potser van creure que aquesta part del text no aportava res a la narració. Però la teologia interpreta que aquets «vuit dies» poden referir-se «al primer dia la nova creació» que va inaugurar Jesús.
Els evangelis narren les teofanies amb el llenguatge simbòlic amb que l'AT, es referia a Déu:
· La muntanya, lloc de la seva presència de Déu
·       La resplendor, signe de divinitat. 
·       El núvol, què va condueix els jueus fins la terra promesa.
·       La veu, signe sonor amb que Déu es comunica.
·       Les cabanes, al·lusió a la festa messiànica en que es commemora el pas pel desert. 
·       Moisès i Elies, símbols de la Llei i els profetes.
·       Moisès i Elies (AT) que es retiren davant de Jesús
L’evangeli vol deixar clar que la transfiguració es produeix en la figura, no en l'essencial. Jesús va seguir sent el mateix. Només va ser en l’aparença que els tres deixebles el van veure diferent. Van veure la divinitat de Jesús, allò que no és possible percebre pels sentits. 
Amb la transfiguració es vol ressaltar que aquest Jesús que camina amb ells per Galilea, és ja la prefigura del Crist glorificat. És el mateix de les aparicions que van succeir després de la resurrecció i que van anar descobrint, després de la seva mort: que la manifestació del diví que hi havia en Jesús era precisament la seva humanitat.
La transfiguració no ens prepara per a relacionar la  «glorificació» de Jesús amb la prova de la passió que sofrirà després. Glorificació i sofriment no són realitats separades. Déu està sempre present en el sofriment i en el que en diem glorificació.
Si en Jesús habitava la plenitud de la divinitat, com diu Pau, vol dir que Déu i la seva glòria mai es van separar d'ell. 
Tanmateix, «la glòria de Déu», el seu regne, «ja està dins de vosaltres». Ja hem dit que la plenitud de la divinitat de Jesús ja és present en la seva humanitat, malgrat que no sigui apreciable pels sentits.  
Aquesta realitat ens revela el «diví» que també hi ha dins nostre, i que això sigui compatible amb les limitacions de tot tipus (físiques, psíquiques i morals), pròpies de l’ésser humà, i que cal que suportem fins i tot amb el dolor que correspon. Però a la vegada ens diu que amb Jesús Déu ja ens ho ha donat tot, i que la salvació només depèn de nosaltres.
Selecció i redacció. Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada