dissabte, 23 de març del 2019

DÉUNO CASTIGA


Selecció del comentari de l’evangeli (Lc 13,1-9) del diumenge 3n. de Quaresma.

«--¿Us penseu que aquells galileus van morir així perquè eren més pecadors que tots els altres galileus?» (Lc 13,2) 
No, l’expressió que hem sentit tantes vegades: «'Càstig de Déu!», no és vàlida. Si diumenge passat dèiem que no havíem d'esperar cap premi de Déu. Avui se'ns diu que tampoc hem de témer cap càstig.
Si creiem que és Déu qui fa ploure, hem de considerar la sequera com un càstig?. 
¿Com hem d’entendre que nosaltres siguem els responsables de que la humanitat camini cap un alliberament o que segueixi enfonsat en la misèria?. Com hem de interpretar aquesta actuació del Déu de Jesús?.
Déu se serveix dels éssers humans per dur a terme l'obra de salvació.  La pregunta que ens fem és aquesta: El mal és la conseqüència del pecat? Així ho creien els jueus del temps de Jesús i així ho segueixen creient la majoria dels cristians d'avui. Des d'una visió màgica de Déu, es creia que tot el que succeïa era fruit de la seva voluntat. Els mals es consideraven càstigs i els béns premis. 
Jesús es declara completament en contra d'aquesta manera de pensar. Ho expressa clarament l'evangeli d'avui, i en molts altres passatges. L’exemple del cec de naixement, en la narració de Joan, potser sigui el més clar de tots. Els deixebles li pregunten: «Qui va pecar, el cec o els seus pares? Però per a Jesús aquesta no és la qüestió. La relació de Déu amb nosaltres està en un àmbit més profund.
No hem d’atribuir a Déu el que no són més que forces de la naturalesa o conseqüència d'atropellaments humans. Cap desgràcia que patim l’hem d’atribuir a un càstig de Déu, de la mateixa manera que no podem creure que som bons perquè les coses ens surten bé. En l'evangeli d'avui la cosa queda prou clara, però com dèiem diumenge passat, només sentim allò que volem escoltar des dels nostres prejudicis.
Tampoc hem de creure amb subtileses, i camuflar l’explicació amb expressions com aquestes: «Pot ser que Déu no castigui aquí a la terra, però sí en l'altra vida». O, «Déu ens castiga, però per amor, per la nostra salvació». O, encara, «Déu només castiga als dolents». Tampoc serveix creure que «mereixem el càstig de Déu, però Jesús, el Crist, ens ha redimit amb la seva mort».
És clar que estem constantment en mans de Déu, però la seva acció no té res a veure amb les causes segones. L'acció de Déu no interfereix l'acció de les causes físiques.
La traducció de les paraules de Jesús «si no us convertiu, tots acabareu igual» (Lc 13,3) no és del tot correcta. El verb grec metanohte, no significa càstig, necessariament, sinó recomanació: «si no canvieu de mentalitat, si no veieu la realitat des d'una altra perspectiva...».
Jesús no nega que «els sacrificats per Pilats» (Lc 13,1) no fossin pecadors, sinó que ens fa reconèixer que tots ho som. I que hem de prendre consciència de que hem de canviar de rumb, el camí que portem ens duu a l'abisme.
Si sóc jo el que vaig caminant cap a l'abisme, només jo puc canviar de rumb i evitar el desastre. Cadascú és responsable de les seves accions o omissions i s'ha d'esforçar per encertar en el que fa o deixa de fer.
La paràbola de la figuera llança molta llum sobre el tema. Recordem que la figuera era un dels símbols del poble d'Israel. El número tres és símbol de plenitud. És com si digués: Déu et dóna tot el temps del món i a més hi afegeix un any. (cf Lc 13,7-8) Però per molta paciència que tingui Déu, el temps per donar fruit és limitat. Déu és amor total, do incondicional, però no pot suplir el que he de fer jo, que sóc únic i, irrepetible. Tinc una tasca assignada; si no la duc a terme, aquesta tasca es quedarà sense realitzar i la culpa només serà meva.
No ha de venir ningú a premiar o castigar-me. El complir la tasca serà el premi, no complir el càstig. La tasca de l'ésser humà no és fer coses sinó fer-se, és a dir, prendre consciència del seu veritable ser i viure aquesta realitat al màxim. 
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada