divendres, 16 de novembre del 2018

SÓC ALLÒ QUE ERA I SERÉ SEMPRE


Selecció del comentari de Frai Marcos a l’evangeli d’avui (Mc 13,24-32)

CONTEXT
Jesús s’ha situat de ple en el discurs escatològic, del final del temps, plantejat des del patiment (la passió) en comparació amb la seva vida de persona que fa el bé a tothom. Ens trobem en un discurs que amb o menys variacions està en els sinòptics i per tant, això li dóna un plus d’autenticitat històrica. Probablement les coincidències provenen del fet d’estar recollides de la mateixa comunitat, la de Jerusalem, quan encara hi havia tots els apòstols  que havien conviscut amb Jesús.

EXPLICACIÓ
L’evangeli posa en boca de Jesús l’anunci del futur, escrit amb un llenguatge apocalíptic que avui se’ns fa difícil d’entendre. Amb la voluntat narrativa d’enllaçar l’A.T. amb el Nou, els evangelistes sembla que parlin d’un futur forassenyat. Per tant, hem de intentar desxifrar el que volen dir. Només fent-ho així podrem entendre algunes coses.
Jesús parla d’escatologia i els evangelistes ho expliquen en termes apocalíptics, com era costum, aleshores, quan es parlava de futur. Els jueus, com succeïa a les cultures de l’entorn, quan una cosa no es podia descriure amb paraules acudien a la figura mitològica. Recordem que el mite no és veritat però tampoc una mentida. En aquesta ocasió és una forma d’explicar els últims dies, d’acord amb una certa manera d’entendre el món.    
A diferència d’altres cultures, la jueva se situa sempre en un temps d’espera: Israel espera la salvació, el messies, que ha de venir i oferir-los-hi una vida millor.
Els profetes havien parlat de la salvació total  això havia de ser motiu d’alegria, de felicitat i de llum. Tanmateix, el poble era infidel i a causa d’això els profetes van canviar de discurs, i van anunciar dies de sofriment i tenebres pels homes i denes que no fan cas a la voluntat de Déu. Ells tenien molt clar que l’últim dia serà el de Jahvè, per a castigar als infidels i premiar els bons. .
D’aquí neix el llenguatge apocalíptic, Es tracte d’un gènere literari que pretén anunciar el futur a partir de la paraula de Déu, segons el llibre de la saviesa (sapiencial) i el profetisme. És un llenguatge pessimista sobre el món. Descriu un futur ple de desastres que invita a fugir-ne. Cal construir un món nou que no tingui cap relació amb el present. I per això els homes i les dones han d’estar alertes sabent el que els espera si es porten malament.  
Tanmateix, la paraula grega escatologia es descriptiva i ens parla també de l’últim. Igualment té el seu origen en la paraula de Déu i pretén descobrir-nos que succeirà al final dels temps amb realisme. Vol que ens preparem a acceptar-ho amb  confiança. El futur també està en les mans de Déu i arribarà com una progressió del present que està també en les seves mans, i és positiu malgrat tot..
El món no serà consumit sinó consumat. L’anunci escatològic prevaldrà sobre l’apocalíptic perquè l’últim dia Déu donarà sentit a la seva creació, amb la plenitud i amb la salvació definitiva. Una salvació que en llenguatge teològic d’avui «ja és, però encara no».
Selecció, traducció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada