dilluns, 28 de març del 2016

CARAMELLES, UN CANT JOIÓS DE PASQUA.


Les caramelles són cançons populars cantades per colles –caramellaires- que el dilluns de Pasqua florida –alguns s’avançaven al Dissabte de Glòria i al Diumenge de Pasqua- surten per a recaptar ous i diners de les famílies a les que els hi fan una cantada. Tradicionalment es cantaven a la Catalunya Vella, en els masos i cases de pagès (on hi visquessin noies maques) per a celebrar la resurrecció de Jesús. I amb els ous i diners recaptats feien una ouada.

Sense una data certa, se sap que al s.XVI ja es feien cantades al món rural. Oficialment el 1590 a la Garrotxa. No és fins el s-XIX que aquestes cançons passen a formar part del repertori de les societats corals –cors de Clavé, entre d’altres-.  Segons Google, la primera cantada de caramelles a la ciutat de Barcelona està documentada el 1776 i de forma generalitzada es va popularitzar aquesta tradició rural a la ciutat el 1880.  

El nom caramelles prové de la canya amb la que els cantants acosten la cistella als balcons dels amics de la colla o les famílies a les que dediquen els seus cants per arreplegar qualque cosa: normalment diners i ous, però en alguns llocs també i deixen caure botifarres i altres objectes típics de menjars greixosos de la localitat. El mot llatí calàmus, entre altres accepcions significa canya i també dóna origen a instruments que tenen el bec o l’element sonoritzant d’aquest material, com el grall, la flauta de pastor, etc. .

En algunes contrades  es diu: «Anar a cantar els goigs» i aquests no són altres que els de la Mare de Déu del Roser, no pas perquè se celebri aquest dia la seva festa, sinó pel fet de l’estrofa que fa referència a la Pasqua: «Gran delit vos presentava / vostre fill ressuscitat / amb cinc llagues que portava / en les Mans, Peus i Costat; / per les quals fou Llucifer, / qui amb els Sants l’infern omplia / expoliat en aquell dia,  / que florí el Sant Roser».  

De sempre que a les esglésies, els assistents cantaven la seva fe, per allò de que: qui resa cantant resa dues vegades. Però és a partir dels segles XV i XVI que comença una mena de pietisme expressat en cants, que no busquen tant el coneixeu-me’n de Déu com una forma de celebració joiosa d’alguna festivitat. En aquest cas, les caramelles, cantades per la festa gran del cristianisme, les lletres de les cançons que es canten en algun moment fan referència al Ressuscitat, enmig d’analogies a les flors i a la vida que reneix passat l’hivern, en l’esclat de la primavera, i poca cosa més. Tanmateix, durant segles, aquesta ha estat la manera com l’Església ha mantingut la feligresia sense que aquesta es preguntés res més. Un home de lletres com Joaquim Ruira, de finals de s-XIX, deia en un dels seus poemes: «Crec que Jesús és Déu, el cor m’ho diu / i enamorat segueixo sa doctrina; / no vull saber la causa ni el motiu / de res que hagi dictat se veu divina».

Les lletres de les caramelles no pretenen anar més enllà. El modernisme era pecat. Pius IX ho va definir així amb el seu cèlebre Sillabus Errorum de 1864. A diferència de la lletra dels goigs que expliquen d’alguna manera la vida del sant, els seus miracles, les seves exhortacions..., les caramelles són un divertimento,  justificat per la joia de la resurrecció que ens dóna vida a tots, però fent un àpat, com ja s’ha dit, de tota la colla de casntors.

Avui les caramelles són una tradició. Els caramellaires es vesteixen com ho feien els pagesos endiumenjats, i s’acompanyen d’instruments musicals antics i en diversos llocs es barregen amb danses pròpies de la contrada. De manera que es converteix en una festa més, de les moltes que últimament s’estan recuperant en els pobles. I fan bé. Perquè el missatge cristià és un missatge de joia que apunta al banquet celestial, que no passi el que Jesús anunciava: «Llavors va dir als seus servents: el banquet de noces és a punt, però els convidats no n’eren dignes». (Mt 22,8)
Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada