dissabte, 29 de maig del 2021

LA REALITAT ÉS TRINITÀRIA

Per Enrique Martínez Lozano*

 

Podríem concloure que l’últim ritme" del Real és trinitari; és: donació, acollida, i el moviment que ho fa possible. Ho podem apreciar per exemple, en la respiració, en la que: rebem i exhalem gràcies al moviment que ho possibilita.

Són "tres moments" però es tracte d’una sola realitat; d’un misteri que fa que rebem i ens lliurem, en el mateix moviment.

Raimon Panikkar, parlava de la "realitat cosmoteàndrica". Constituïda pel Cosmos, la humanitat, i la divinitat, Són els "tres moments" de la "triple dimensió" de la Realitat que és Una. I que no és possible una sense l’altre.

Si fem extracció del dualisme de la nostra ment, podrem "llegir" el misteri de la Trinitat com una expressió de la Realitat Una i, a la vegada, diferent. Seria una altre manera de parlar de No-dualitat.

En la simbologia cristiana de la Trinitat, tenim el Pare que és Donar-se, el Fill que és rebre i l’Esperit que és el Dinamisme que fa possible el lliurament i l’acollida. Per això, el gran símbol cristià no es refereix només a "tres persones individuals" sinó a tota la Realitat.

Això es deriva de la sàvia "intuïció cosmoteàndrica": el "Pare" evoca la Font originària, que és donar-se permanentment i "buidar” en el "Fill", tota la realitat (humana i material), en tant que "formes" en les que aquella Font es "bolca" constantment. L"Esperit" é l’Alè que, sense separar-se’n, uneix ambdues "fases" d’aquest moviment atemporal i etern.

En aquest sentit, es pot parlar de Déu com d’un "éx-tasis" (estat permanent de plenitud). Déu, més que substantiu, és verb: és un pur Donar-se i Rebre, en el que tot (tots) hi està (estem) inclòs (inclosos).

Som "Fills en el Fill", com assenyala la teologia paulina. Tots nosaltres formem part d’aquest moviment trinitari. Rebem constantment en la mesura en que ens entreguem.

El que rebem, si ho donem, fa créixer el nostre espai interior; es converteix en la via per on flueix la Vida, l’Esperit.

El Misteri de la Trinitat –com tot misteri-, no vol ser una "informació" que la nostra ment objectivi convertint-la en una creença objectivada (i a Déu, en tres "objectes" separats), sinó una evocació que busca transcendir la ment i una invitació per a viure conscientment connectats a la mateixa Entranya del Real, sense cap tipus de separació.

Estem constituïts, per un espai interior, que no hem de convertir en un objecta mental, des d’on s’acull tot el misteri del Real.

En aquest espai interior és on hi ha la nostra identitat. No som el jo que pensa la nostra ment. Tampoc som la suma de tots els nostres pensaments, records, projectes, sensacions, sentiments, desitjos, necessitats, pors, anhels, aspiracions...

No som el jo que "reacciona" segons el que li arriba de fora o des del propi psiquisme. Som aquella mateixa Espaiositat, dins de la qual tenim tot allò que hem dit, i que no són més que objectes mentals a través dels que ens expressem. Però si no reduïm part d’aquests objectes, no deixem espai perquè hi habiti el Principi diví.

Si ocupem aquest espai interior amb diverses creences no deixarem que hi habiti  Déu. Podré creure’m molt "religiós"-, però m’hauré desconnectat de l’experiència del Déu que viu en mi.

Quan deixem que Déu sigui Déu en nosaltres, no pot brotar altre cosa que no sigui la unificació i la unitat, l’equanimitat i la bondat.

Ser "batejats" en nom de la Trinitat no és altra cosa que estar inserits en aquest moviment universal de interrelació de tot, regit pel Donar-se i Rebre en permanència.

Es la Unitat a la que fa referencia Jesús, en tant que “Em-manuel": «Jo seré amb vosaltres cada dia fins a la fi del món» (Mt 28,20) Tots estem en tots, en l’Espaiositat una i compartida, en el desenvolupament trinitari.


*Extracte del comentari a l'evangeli (Mt 28,16-20) 

Veure-ho tot: Evangelios y comentarios - Fe Adulta

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada