Comentari a l’evangeli (Mt 18,15-20)* escrit per: José Luís Sicre**
Com
a punt de partida és molt vàlida la primera lectura, presa del profeta
Ezequiel. [«Si jo amenaço el pecador amb la mort i tu no li dius res i no
l'adverteixes que s'aparti del
camí del mal,
ell morirà per culpa seva,
però jo et faré
responsable de la seva
sang»]. És a dir: Quan
algú es porta de forma indeguda, el que fem, normalment és criticar-lo,
procurant que la persona no s'assabenti de la nostra crítica. Però Déu
adverteix al profeta que no pot cometre aquest error. La seva missió no és
criticar per l'esquena, sinó dirigir-se al malvat
i animar-lo a canviar de conducta.
En la mateixa línia hem d'entendre l'evangeli
d'avui, dirigit als apòstols i als responsables de les comunitats. No poden
romandre indiferents, han de procurar la renovació personal. Tot i que és
possible, que la persona en qüestió es mostri reticent i no accepti la
correcció. Per això se suggereixen quatre passos: 1) tractar el tema entre els
dos; 2) si no s'até a raons, recorre a un altre --o altres--, testimoni; 3) si
segueix sense fer-nos cas, demanar la intervenció de la comunitat; 4) si tampoc,
llavors s'atén a raons, cal considerar-lo «com un pagà o un publicà».
Aquesta pràctica recorda en part el costum de la
comunitat de Qumran. La Regla de la Congregació, sense expressar-se de manera
tan sistemàtica com Mateu, dóna per suposats quatre passos: 1) correcció
fraterna; 2) invocació de dos testimoni; 3) recorre «als grans», els membres
més antics i importants; 4) finalment, si la persona no vol corregir-se, se
l'exclou de la comunitat.
La novetat de l'evangeli
radica en que
no es demana la intervenció, en tercera instància, dels «grans», sinó de tota
la comunitat, subratllant el caràcter democràtic de la vivència cristiana. Hi
ha una altra diferència notable entre Qumran i Jesús. A Qumran
s'estipulen una sèrie de sancions quan s'ofèn a algú,
cosa que en el Nou Testament no es contempla. [...]
Hi ha un punt, en la
frase final, de
difícil interpretació: què significa «considerar-lo com
un pagà o un publicà»? Generalment es considera que es tracta d’un rebuig total
d'aquesta persona. Però no es pot afirmar que sigui així, si tenim en compte
que Jesús era l’«amic
dels
publicans» i que sempre va mostrar una actitud positiva davant d’ells.
Per tant, potser l'última frase l’hauríem
d’entendre en sentit
positiu: fins i tot quan aquesta persona sembli incorregible, hem de seguir
considerant-la com algú que en algun moment pot acceptar Jesús i tornar a ell.
Aquesta ha de ser l'actitud personal que es deriva del («considera’l»),
encara que la comunitat hagi hagut de prendre una actitud disciplinària més
dura.
Quin valor té la decisió presa en aquests casos?
Un valor absolut. Per això, s'afegeixen unes paraules molt semblants a les
dites a Pere, en un passatge anterior de l’evangeli
d’avui, però en
aquesta ocasió, dirigides a tots els
deixebles i a
tota la comunitat: «Us asseguro que tot allò que lligueu a la terra quedarà
lligat al cel, i tot el que deslligueu a la terra quedarà deslligat al cel».
La decisió adoptada per ells serà ratificada per Déu al cel.
Relacionat amb aquest tema hi han les frases
finals. Generalment s'aplica a l'oració i a la
presència de Crist en general. Però, donat l'anterior i el que segueix, sembla
important relacionar aquesta pregària i aquesta presència de Crist amb els
temes de la correcció i del perdó.
El conjunt podríem explicar-ho de la
manera següent. La correcció fraterna i la decisió comunitària sobre un
individu són una cosa molt delicada.
Cal llum, trobar les paraules adequades, el moment just, i paciència. Tot això
és impossible sense l’oració. Jesús dóna per fet –potser és molt suposar--
que aquesta pregària es dóna, realment.
I, per altra banda,
anima els deixebles, assegurant-los l'ajuda del Pare,
ja que ell
hi estarà present.
Aquesta interpretació no exclou l'altra, més àmplia, de l'oració i la presència
de Crist en general. El més important
és no oblidar l'oració i la presència de Jesús en el difícil moment de la
reconciliació.
*.- Evangeli: https://www.biblija.net/biblija.cgi?l=ca
**.-
Fragment de l’escrit de l’autor amb el títol: «Que fàcil és criticar, que
difícil corregir!» (Veure-ho tot: http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada