dissabte, 15 d’agost del 2020

APRENDRE A RECTIFICAR COM JESÚS

Selecció del comentari de l’evangeli (Mt 15, 21-28)* escrit per Fray Marcos**

 

Avui les lectures tracten de la salvació universal de Déu.

L primera comunitat cristiano-jueva va haver d’afrontar el tema, important, d’acceptar o no els gentils (=pagans). Molts cristians jueus pretenien que la nova comunitat havia de mantenir la circumcisió i la fidelitat a la llei. Les discussions van durar al voltant d’un segle.

Però avui el tema important és la fe. Jesús diu a la cananea que li demanava amb insistència el guariment de la seva filla: «Dona, és gran la teva fe!». La fe. El diumenge passat Jesús deia a Pere: «Home de poca fe». Entre una resposta i l’altre hi ha una gran diferència. Mateo vol deixar clar que la fe-confiança és més important que la pertinença a un poble o religió.

Aquest relat, a més, pretén trencar amb l’esquema: jueu=creient i estranger=pagà.

Per altra banda es tracta d’un relat magistral que insisteix en l’actitud oberta que han de mantenir els cristians, i en la necessitat de que els pagans tinguin unes disposicions adequades de reconeixement  i  humilitat.

L’evangelista es proposa aclarir el tema difícil d’obrir-se als pagans. Vol deixar clar que si una persona té fe en Jesús, no se li ha de impedir la seva pertinença a la comunitat encara que sigui «pagana».

La al·lusió de Jesús als gossos es molt dura. Encara avui, en moltes cultures, els gossos són considerats impurs.

La dona s’acull al gos domèstic, de companyia. Jesús fa gal·la de la seva educació i fuig dels prejudicis del poble jueu, que en considerar-se poble elegit tracta els altres com a gossos heretges. Jesús, com a bon jueu, tenia motius suficients per no fer cas a la cananea; peró estava disposat a aprendre inclús d’una dona que amés era pagana.

En l’AT hi ha moments que ens indiquen que Déu està disposat a acceptar a tot aquell que el busca sincerament.

No hi ha dubta de que Jesús participava de la mentalitat general del seu poble, que avui qualificaríem de racista, però que, en temps de Moisès, era l’única manera de defensar-se com a poble.

A Jesús la petició de la cananea li va fer veure que només es pot estar amb Déu si s’està amb l’home.

Jesús es pren seriosament la proposta de la cananea; no com els deixebles que la volen apartar.

La resposta de Jesús és tallant: «únicament m’han enviat a les ovelles perdudes de la casa d’Israel». Però el diàleg per autèntic dóna el seu fruit. Jesús aprèn i la cananea també. Es produeix el miracle del canvi d’actitud en els dos.

Aquest relat destaca la capacitat de reacció de Jesús. Inicialment té una actitud de rebuig, però descobreix el que en aquella dona hi havia d’autèntica creient. Jesús descobreix que aquesta dona, aparentment aliena a l’entorn de Jesús, té més confiança en ell que els més íntims que el segueixen des de fa temps.

Una petició autèntica duu en si mateixa la disponibilitat per a posar tot el que sigui possible de la seva part per a superar la dificultat. Aquesta és la clau de tot el relat. En descobrir aquesta actitud per part de la dona, permet que Jesús li pugui  dir que la seva filla està curada.

Selecció i redacció: Salvador Sol

*.- Veure evangeli: http://www.cristiansxxigracia.blogspot.com.es/

**.- Veure original: http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html

1 comentari:

  1. Discrepància comentari evangeli Jesús-cananea
    Discrepo d’alguns punts del comentari publicat sobre el text de l’evangeli del diumenge passat.
    Expresso els meus dubtes sobre que Jesús vagi contestar “realment” les respostes que se li atribueixen. Cap de les dues és comprensible, ni tan sols acceptable.
    No és que negui la “possibilitat” que en un primer moment es vagi equivocar i, davant l’actitud de la dona, rectifiqués. És possible, però estic molt més convençut que qui “s’equivoca” és l’evangelista. És a dir: la comunitat que l’evangelista representa, i de la qual expressa el sentir.
    La idea de “Israel primer” i la idea dels “gossos” són molt probablement idees primigènies de cristians jueus, els quals, al final, acceptarien que els gentils “també” han de ser acceptats. I la redacció del text representaria una possible escena-discussió dins la comunitat.
    Considero, amb un enorme gruix de possibilitats, que Jesús no va pas dir les dues frases, sinó que, amb elles, l’evangelista va reproduir un tipus de discussió que potser havia observat amb freqüència.
    Antoni Ferret

    ResponElimina