diumenge, 15 de setembre del 2013

GERMANA TERESA.


Caifàs, gran sacerdot del Temple, mitjançant una calumnia va aconseguir de l’autoritat romana que Jesús de Natzaret fos condemnat a morir a la creu. Allò que predicava el Fill de Déu no agradava als qui es consideraven defensors de la Llei. Ara, un altre gran sacerdot, el cardenal arquebisbe de Lima Juan Luís Cipriani, en un excés de zel, i empès per la dreta eclesiàstica, ha considerat que la monja benedictina Teresa Forcades és una «heretge». L’acusa «d’una exposició mediàtica en diversos temes que manifesten una sèrie contradicció amb les ensenyances de l’Església en temes fonamentals com per exemple en el de la moral». La conseqüència immediata d’aquests defensor de la fe va ser: prohibir la seva participació en les Jornades de reflexió, organitzades per la Conferència de Superiors i Superiores Majors del Perú, els dies 12,13 i 14 d’agost. Això sí, en la carta dirigida a la presidenta d’aquella associació (CONFER) li enviava un «cordial saludo en el Señor».  

Sembla que el temps de la inquisició no ha acabat encara. La dreta peruana considera que la monja catalana afavoreix l’avortament, defensa el feminisme radical i és rebel amb la jerarquia. I, a casa nostra, uns que es diuen Defensors de la Fe i el Papa, s’han adreçat a deu excel·lentíssims i reverendíssims arquebisbes i cardenals –aquests són el tractament que els atribueixen- demanant la suspensió de la religiosa. Entenc que la comunitat benedictina de sant Benet de Montserrat passi uns moments difícils, sobretot per la superiora que ha de gestionar el temporal de trons i llamps que els estàn caient a sobra.

Però hem de dir que no és veritat que la Teresa estigui a favor de l’avortament. Ella es posa a favor de la dona, també en la decisió d’interrompre un embaràs quan per diverses circumstàncies, que no som ningú per jutjar, no es veu en cor, des de la seva consciència,  de tirar endavant. I sí, considera que dintre de l’Església la dona ha de tenir un paper d’igualtat i que no hi ha motius teològics perquè se la discrimini, i si estima els gais i lesbianes, perquè també són fills de Déu, no està actuant diferent de com ho feia Jesús amb els homes i dones que li sortien al pas pels camins de Galilea. Si manifestar la seva llibertat d’esperit i dir públicament el que pensa és ser «rebel amb la jerarquia» és tant com dir que la jerarquia no creu en l’Esperit que inspira la consciència de cada persona, sense distingir si aquesta forma part de la jerarquia eclesiàstica o és un simple laic.

Els Defensors de la Fe i el Papa, i els monsenyors, haurien de llegir bé l’evangeli.  Què deuen entendre quan Pau ens diu: Des d'ara ja no hi ha grec ni jueu, circumcís ni incircumcís, bàrbar ni escita, esclau ni lliure; només hi ha el Crist, que ho és tot i és en tots. Avui, l’apòstol, afegiria: no hi ha homes ni dones sinó éssers humans? Però el que si diu, és: Que la paraula de Crist habiti en vosaltres amb tota la seva riquesa; instruïu-vos i encamineu-vos els uns als altres en tota mena de saviesa; moguts per la gràcia de Déu, (Co 3, 11 i 16)  Les primeres comunitats cristianes tenien algun apòstol que els guiava, persones que havien seguit el Mestre i havien rebut l’Esperit Sant. A la seva mort, els van anar succeint persones de fe que els membres de les comunitats reconeixien com a líders espirituals que vetllaven per l’amor entre els germans de fe. En aquesta línia s’inscriuen les paraules de l’apòstol; Pau no renya, Pau exhorta a seguir els passos del Senyor.   Quan a Jesús li pregunten pel manament més gran de la Llei (Mt 22,36) ell els contesta: 30 Estima el Senyor, el teu Déu, amb tot el cor, amb tota l'ànima, amb tot el pensament i amb totes les forces. I, 31Estima els altres com a tu mateix. No hi ha cap manament més gran que aquests. (Mc 12, 30-31) Algú pot dir, en veritat, que la Germana Teresa incompleixi algun d’aquests dos manaments que estan per sobre del Dret Canònic?  I, en tot cas, abans de condemnar ningú per la manifestació de la seva fe (i això és vàlid pels clergues i els laics) cal imitar la sentència de Jesús: --Aquell de vosaltres que no tingui pecat, que tiri la primera pedra. (Jn 8,7) Sembla, pel què s’ha escrit. que el papa Francesc és partidari d’aplicar el manament de l’amor abans que el Dret Canònic. A veure, doncs, si tots plegats aprenem la lliçó. 
                                                   

Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada