dijous, 12 de setembre del 2013

FRANCESC DE ROMA


Sembla que Leonardo Boff, sempre tant crític amb la cúria, ara aposta pel papa actual. En un escrit recent (Vegís El Pregò, 459-460) ha afegit al nom Francesc (escollit com a pontífex) el de Roma, per ser el lloc on desenvolupa la seva activitat. Són molt pocs els que al llarg de la història de l’Església se’ls recorda de forma tant singular. Quan parlem de Jesús sovint afegim, de Natzaret. També anomenem Pau de Tars quan ens referim a l’apòstol. I, així, tenim Francesc d’Assís, Antoni de Pàdua, Ignasi de Loiola... I, més recentment, Teresa de Calcuta, Romero d’Amèrica... Són persones que a més del nom s’identifiquen pel lloc de naixement o el lloc on han exercit el seu rol de líders en la fe; homes i dones que han merescut un reconeixement de caràcter especial dels seus propis coetanis, en raó de la seva actitud socio-religiosa que ha significat un trencament notable amb les normes establertes, o considerades normals, en el seu temps.

La característica que les uneix és la llibertat d’esperit. No hi ha dubte que persones com les esmentades han significat una revolució social o religiosa que es mantén viva al llarg del temps. Això vol dir que el papa Francesc se situa en aquesta línia? Encara és aviat per afirmar-ho. De moment els passos que dóna com a cap de l’Església van en aquesta direcció. Pel que transcendeix, sabem que no vol que se li doni el títol de Santedat, doncs que «ell se sent germà entre els germans»; no viu a les dependències papals del Vaticà sinó a la residència Santa Marta i dina amb els residents; va renunciar a la creu d’or i pedres precioses, i a la petita capa (museta) plena de brocats i joies, que els seus antecessors han dut fins ara i recorda el poder dels emperadors romans. També veien que en les seves sortides renuncia al «papamòbil» i, sovint, trenca el protocol per a saludar la gent.

Sembla, doncs, que el «papat» no ha canviat la manera de ser de Jorge Mario Bergoglio, que segons ha dit ell mateix abans que papa vol ser el bisbe de Roma- També se sap que no és partidari d’aplicar el Dret Canònic per a dirimir conflictes sinó la llei de l’amor que predicava el Mestre. Això és suficient per creure que hi haurà un abans i un després del seu pontificat? Com cantava Bob Dylan, «la resposta està en el vent».

Francesc de Roma prové de la terra on s’ha engendrat la teologia de l’alliberament, destinada a fer front a l’explotació dels pobres. -Teologia que va posar nerviosos els monsenyors instal·lats en la poderosa catolicitat vaticanista-. Cal dir, però, en aquest sentit, que el papa actual no ha estat mai partidari d’aquesta teologia combativa, tant criticada per Joan Pau II, sinó d’un apropament a la gent senzilla, de posar-se al costat del que pateix i compartir el goig i l’esperança, però també els plors i les angoixes de la gent, en cada circumstància concreta. Tot això ens fa pensar que el seu serà un pontificat de trencament, però suau; de petites coses, però que iniciaran un camí de renovació profunda en les altes esferes del Vaticà. Tornarà la línia de Joan XXIII? Voldríem creure que serà així. La idea d’una església pobra, sensible als «signes dels temps» ens recorda el papa del Concili. Una Església oberta al món, solidària, oberta als avenços científics i compromesa amb la justícia i la pau universal.  

Aquesta és l’Església que molts cristians voldríem. Però no avancem pronòstics. Com va escriure el poeta Miquel Martí Pol: «Tot està per fer, i tot és possible».

Darrere els gestos i les paraules veiem signes d’esperança en l’Església que condueix el bisbe de Roma, com la declaració sense precedents contra la violència: «La violència només duu a la mort» i, «La pau s’afirma només amb la pau». Aquestes paraules pronunciades solemnement des de la plaça de Sant Pere en la celebració del dia mundial d’oració, són un avís moral contra les potències occidentals que pretenen atacar Síria, ni que sigui amb l’excusa de castigar el president Al-Assad per haver bombardejat la seva pròpia població amb gas sarín. El papa ha parlat clar -recordant allò que ja havia dit Pau VI, però amb la boca petita- i s’ha compromès per la pau davant del món, abans que sigui tard i l’atac es produeixi. Això és estar al costat de la gent; a les guerres només pateixen els pobres. 

Salvador Sol  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada