
Col·loquialment diem «L’esperança és l’últim que es perd», quan no ens en sortim d’una cosa. L’esperança, ja ho sabem, és una virtut teologal. Les virtuts teologals són aquelles que deriven de la gràcia; són un do de Déu. La fe i l’esperança es complementen, la caritat dona sentit a les dues. Pau ens diu que de las tres «la més important és la caritat» (1Co 13,13) Però en què la sustentaríem sense l’esperança? La promesa feta a Abraham va assolint el seu acompliment en la història, és un procés que va fent camí. «Déu va fer una promesa i un jurament que ell de cap manera no pot desmentir» (He 6,18). La història de la salvació tindrà lloc «en una societat i una terra renovada per Déu» (J.G., llibre citat, p.61). Ara: «L’esperança resta unida a la utopia» (Jaume Botey, Construir l’esperança, CJ 154, p.7). A la pregunta: hi pot haver esperança després de Auschwitz? La resposta cristiana ha de ser sí, perquè Jesucrist regnarà al final dels temps.
L’Església té per missió transmetre aquesta esperança escatològica fent-se solidària de les diverses dificultats que hi ha, constantment, a llocs concrets del món; el «goig i l’esperança, el plor i l’angoixa de l’home contemporani, sobretot els dels pobres i de tota mena d’afligits, són també goig i esperança, plor i angoixa dels deixebles de Crist» (Gaudium et spes). L’Església, que és sagrament de Crist, ha d’ajudar a mantenir un espai per a l’esperança malgrat la fam, les guerres i els tsunamis... L’Església ha de tornar a les benaurances, fent costat als últims, sense pactar amb els poderosos de la terra. Jesús, fidel al missatge, s’enfrontà a la casta sacerdotal del temple. Pagola ho diu de forma clara: «Jesús invoca Déu per a defensar la vida dels últims, Caifàs l’invoca per a defensar els interessos del temple» sense trencar amb el sistema que defensava Pilat, malgrat que l’Imperi romà, la famosa pax romana no estigués organitzada «segons el cor de Déu» (Jesús. Aproximación històrica).
Avui, quan l’església local defensa la pobresa estructural (Teologia de l’alliberament), l’Església oficial condemna els seus líders. Cinquanta anys després del inici del Concili Vaticà II, moltes de les seves recomanacions nb han estat aplicades i des de Roma, i des d’alguns palaus episcopals de casa nostra ens arriben signes inequívocs d’involució.
Malgrat tot, l’església –poble de Déu- avança mogut per l’Esperit, potser allunyant-se cada cop més de la jerarquia, però amb voluntat d’apropar-se a l’esperit del Concili, i sobretot al Jesucrist que ens transmeten els documents neotestamentaris. L’Església d’esperança és la de Vicenç Ferrer i del pare Ellacuria; la del bisbe Casaldàliga i la del pare Manel; tanmateix, la de tots els qui com ells, ajuden a les persones necessitades en un moment concret i en una situació determinada, sense tenir en compte la seva religió, i molt menys, si són o no batejades.
Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada