diumenge, 15 de gener del 2023

LA LIBERACIÓN DE JESÚS*

 Algunes idees extretes del comentari a l’evangeli (Jn 1,29-34) escrit per: Fraya Marcos – Fe adulta

 

La litúrgia d’avui ens manté en l’ambient del baptisme de Jesús. L’evangeli destaca el testimoni de Joan sobre Jesús, per deixar clar qui dels dos és el messies. L’evangelista ens presenta un Baptista totalment integrat en el pla de salvació de Déu. Ell és el precursor d’aquell que ha de venir, és a dir: prepara el camí al verdader  Mesíes.

Joan Baptiste és el primer testimoni de Jesús confessant que és: l’anyell de Déu, preexistent, portador de l’Esperit, Fill de Déu.

Aquí l’evangelista posa en boca del Batista l’experiència pasqual de setanta anys d’evolució cristològica de la seva comunitat.

Les dues idees bàsiques que enstransmet aquest relat, són: «Anyell de Déu» i «pecat del món».

«Anyell de Déu», aquí no té un sentit apocalíptic. No es tracte d’un anyell victoriós que aniquila-larà definitivament el mal. Un anyell que derrota a la bèstia.

Tampoc hem d’entendre que es tracta de l’anyell Servent sofrent d’Isaïes, expiatòri, que paga un rescat per nosaltres.

En aquest text la metàfora de l’anyell s’ha d’interpretar en termes d’anyell pasqual, que pel judaisme era el signe de l’alliberament d’Egipte. Un anyell, que en record de l’alliberament de l’esclavitud se’l matava per menjar i celebrar aquell esdeveniment tant important en tota la historia d’Israel: l’Èxode. L’evangelista ens diu que, per Crist, estem alliberats de toda opresió.

«...que treu el pecat del món». És una frase que manifesta una cristologia molt elaborada. De cap manera la podia pronunciar Joan Baptista. Però per a nosaltres és una frase molt interessant, perquè ens pot dur al descobriment  d’allò que els primers cristians pensaven de Jesús com a salvador.

Hem d’entendre que el concepte de pecat en l’AT no era el mateix que en el NT. Els profetes arremetien contra el pecat dels dirigents, que oblidant-se de l’Aliança s’erigien en senyors que oprimien impunement al poble i l’obligaven a servir-los a ells en comptes  de servir a Déu. Els poderosos pecaven i en feien responsables a tot el poble. Ni en l’AT ni en el NT s’havia desenvolupat el concepte de pecat  individual com ho fem nosaltres. Avui estem en l’altre extrem del pèndol; no tenim consciència de pecat, mantenint com mantenim una injustícia colectiva que clama al cel.

Fixem-nos que en aquest text, «pecat», està escrit en singular. No fa referència, per tant, als «pecats» individuals, tal com ho entenem avui. En l’evangeli de Joan, «pecat del món» té un significat molt precís. Es tracte de l’opressió que les forces del mal causen al ser humà. És allò que impedeix a l’home desenvolupar-se com a persona. Es tracte de la injustícia, la humiliació, l’esclavitud en el doble sentit moral i físic. Tots els altres pecats es redueixen a aquest.

 *.- Veure original: https://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios/390-juan.

Veure comentari a l’evangeli de Pagola: http://cristiansxxigracia.blogspot.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada