dissabte, 17 de juny del 2017

AL CENTRE DE LA VIDA

Comentaris a la festa del Corpus Christi (Jn 6,51-58)
Amb la festa del «Corpus» l’Església ens fa «reviure el misteri de l’últim sopar» Joan escriu en el seu evangeli: «Ell, que havia estimat els seus que eren al món, els estimà fins a l’extrem», en clara referència al fet de donar la vida amb un amor i desig immens. I ho fa d’una manera «simbòlica, incruenta». Reparteix el pa i el vi, que simbolitzen el seu cos (la seva persona) i la seva sang (la seva vida), i es dóna com aliment de vida eterna.
El Regne de Déu és com un banquet, en el que metabolitzem el pa i el vi eucarístics en el nostre propi cos. i, tots «mengem del mateix cos» i «bevem del mateix vi», que es dóna a tots com a símbol d’amor i perquè tots posseïm la vida de Jesús.
La festa d’avui vol ser, tota ella, d’agraïment, sense el transfons de dolor d’aquell primer dijous sant, i de joia pel símbol extraordinari que ens deixà i manté viva la vida cristiana dels creients i de l’Església.
L’Evangeli d’avui s’ha d’entendre des de la Resurrecció de Jesús. Jesús explica quina és la seva acció en l’Eucaristia. Primerament contraposa el mannà, el pa que menjaren els seus avantpassats al desert, amb el pa que Ell dóna. Els primers van morir; en canvi, els qui mengen aquest pa (la meva carn), viuran per sempre. «Qui no menja la meva carn ni beu la meva sang, no pot tenir vida per sempre». Però, «qui menja la meva carn (...) jo el ressuscitaré». «Qui menja d’aquest pa i beu d’aquest vi, està en mi i jo en ell». «Qui está en comunió amb mi viurà com jo, gràcies al Pare». 
Jesús està vinculant la seva presència i el seu do a aquells que participen de l’Eucaristia, i ho fa amb el seu Esperit.
Menjar la «seva carn» i beure «la seva sang» és un llenguatge simbòlic, com el del dijous sant, i ho confirma l’evangelista al verset 63 del mateix capítol 6è: «És l’Esperit qui dóna vida, la carn no serveix de res»... L’Esperit és qui divinitza les realitats humanes, qui converteix el pa i el vi en el cos i la sang del Senyor ressuscitat, qui uneix els qui participen del cos i la sang de Crist. (Cf. Ignasi Vila, sj. Pregaria.cat)

Però, de tant en tant, hauríem  de canviar l’expressió «combregar» per la de «menjar el cos de Jesús» per ser una expressió més entenedora i adonar-nos millor del seu significat. Deixar que ell entri com a aliment en la nostra vida, i canviar la mentalitat: «S'ha complert el temps i el Regne de Déu és a prop. Convertiu-vos i creieu en la bona nova». (Mc 1,15) per tenir «els mateixos sentiments que tingué Jesucrist» (Fi 2,5), les seves preferèn­cies, les seves opcions, el seu estil de vida i la seva manera de pensar i d’actuar. «Despullar-se de la pròpia vida fins a la mort» (Is 53.12). D’aquí neix la fraternitat i ens identifiquem amb Jesús quan partim el Pa amb els altres. (Cf. Dolores Aleixandre, Fe adulta) 

La festa d’avui no és una repetició del Dijous Sant (en que celebràvem el Dia de l’Amor Fratern i de la Caritat), o del que actualitzem cada diumenge amb la celebració eucarística. El vertader significat d’aquesta festa consisteix en fer sortir el Jesús eucarístic de les esglésies, en un acte d’adoració i d’expressar la religiositat popular adornant places i carrers.
Que l’eucaristia surti al carrer té un sentit d’encontre. Jesús, el Crist, surt sempre per a participar en la vida quotidiana dels humans. Els cristians fan sortir Jesús del temple, en forma de sagrament eucarístic, per fer evident que ell està sempre en totes les taules, places i recons de la societat,
Cada vegada que celebrem aquesta festa fem memòria de que Déu alliberà el seu poble de l’esclavitud i l’alimentà amb el manà. També nosaltres avancem cap a la terra promesa, aprenent a viure en comú, a la casa Terra que ens acull i ens alimenta a tots. «Corpus» és una festa que simbolitza el Regne on tots tenim els mateixos drets. (Cf. Julio César Rioja, cmf. Ciudad redonda)
Selecció i redacció: Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada