dissabte, 25 de març del 2017

«TU ETS LA LUM DEL MÓN»


Jesús actua per iniciativa pròpia però, com en el cas de la samaritana «demana que l’interessat respongui personalment». Es tracta d’una senyal pels catecúmens. «Tots vivim en la ceguesa fins accedir a la llum [...] . Si acabem confessant Jesús estem en condicions de ser batejats» «Jesús ha d’allunyar-se del temple fugint dels fariseus que no acapten que digui: «Jo soc la llum del món» i ho demostri «donant la vista a un cec» de naixement. Jesús inicia l’acció, «el cec ha de fer la seva part: anar a rentar-se a la piscina de Siloè». Sense aquesta participació no hi ha curació. Simbòlicament «tornem a la creació (Jesús posa fang als ulls del cec) i aquest queda transformat en l’home nou [...], en l’home lliure [...]. L’home carnal ha estat transformat per l’Esperit». (Fray Marcos. Fe adulta.com).
En l’evangeli joànic «no es parla de miracles de Jesús sinó d’obres i sobretot de senyals o signes (semeia, en grec) que venen a revelar la persona i la missió del Mestre». Aquests signes es presenten clarament en cada una de les set obres a que fa referència el quart evangeli. En el cas que ens ocupa la curació del cec i la piscina de Siloè «són un clara referència al baptisme». El nom «que l’Església primitiva donava al baptisme ers (photismós), que significa il·luminació. Jesús s’havia proclamat: «Jo soc la llum» (Jn 8,12), però per donar-la al cec fa que aquest es netegi el fang i la saliva de l’home vell (es purifiqui) a l’aigua neta de la piscina per tal d’esdevenir l’home nou, l’home de fe, transformat per l’Esperit, Els fariseus, incrèduls, se’l treuen de sobra. I es pregunten: «És que nosaltres també som cecs? Si fóssiu cecs,-els diu Jesús- no tindríeu pecat. Però, com que dieu que hi veieu, el vostre pecat persisteix»..· (Enrique Martínez Lozano. Fe adulta.com)
Els evangelis són catequesi per a catecúmens. En aquests diumenges de Quaresma ens presenten Jesús com l’Aigua (samaritana) i avui com la Llum que ens treu de les tenebres (de la ceguera «inclús de la gent reliogiosa»), del coneixement de la humanitat que durà Jesús fins a la creu. L’itinerari dels homes des de la creació és avançar vers la llum de Déu. La curació del cec és el signe messiànic de Jesús (salvador). I ho fa «provocant la legalitat: curar en dissabte». Jesús «es dóna als qui es reconeixen pecadors i necessiten ser alliberats [...] i és rebutjat pels que es creuen justos». José Enrique Galarreta, Fe adulta. Com)
El cec de naixement és la història «d’un procés personal que el condueix fins el punt de creure en Jesús [...]. De veure la vida d’’una manera nova». Al revés «del camí que segueixen els fariseus».
La llum ha de resplendir «en aquest món enfosquit» per l’exemple «dels que pertanyen a la llum [...], oposant-se a tot el que porta a la foscor o que enfosqueix la vida de les persones». Els qui «pertanyen a la llum no poden ser indiferents al sofriment humà. Un n o es pot encongur d’espatlles quan té notícia de polítiques que oprimeixen les persones al països en vies de desenvolupament. Hom no pot ignorar falsedats o els tractes deshonestos en qualsevol organització, ja siguin en el lloc de treball o en la pròpia comunitat o en l’Església. Hom no pot alegrar-se que la llum de la creació no sigui més que una ombra de la Llum veritable de l’univers, i després ign orar alegrament la destrucció del medi ambient creat.
Et demanem Senyor que faci’s un miracle per a nosaltres en aquesta Quaresma:
- que puguem anar-nos a rentar en alguna piscina de Siloè,
- i que en sortim amb la nostra vista restaurada. (Silvestre Falguera, sj. Pregària.cat)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada