dissabte, 18 de març del 2017

«Jo soc l’aigua» (Jn 4,5-42)



«Bueno nos es saber / que el vaso sirve para beber. / Lo malo es que no sabemos / para qué sirve la sed...». (Antonio Machado)

En els tres propers diumenge l’evangeli de Joan posa en boca de Jesús l’afimació «Jo soc...»: «Jo soc l’aigua» (samaritana), «Jo soc la llum» (el cec) i «Jo soc la vida» (Llatzer). El relat, eminentment teològic, se situa en el pou de Jacob (un pou d’aigua-vida), Convé recordar que Jacob és el fundador d’Israel i que els samaritans i els jueus es van distanciar després de l’exili per qüestions de religió. Doncs és precisament aquí on Jesús proclama que: «La manera en que l’’home es relaciona amb Déu, no és ni en la muntanya (Garizim) com diuen els samaritans, ni en el Temple (Jerusalem) com diuen els jueus». «Déu és esperit (Jn 4,24). Per això els qui l'adoren han de fer-ho en Esperit i en veritat». (Fray Marcos)

Aquesta és una narració «plena de simbolismes: la dona no té nom (simbolitza tots els samaritans), el pou (construït per Jacob), la set (aspiracions humanes), l’aigua (element que calma la set fisiològica), els marits (incompliment de la Llei), l’aliment... (la fe). Tot fa referència a una altra realitat». Jesús utilitza la paraula «dona» (plenitud femenina), referint-se a la mare (noces de Canà i a la creu), adreçant-se a la samaritana (Déu proper) i a Maria Magdalena (relat de resurrecció). Tres dones que tenen significat transcendent: la mare és l’esposa fidel de l’antiga aliança, de la que prové el Messies; la samaritana és l’esposa adultera –com la d’Osees-, a la que conquista amb amor i li promet l’”aigua viva”; Maria Magdalena és l’esposa de la nova aliança. (vg Enrique Martínez Lozano. Fe adulta) 

«L’Esperit [...] és la veritat que ve de Déu, que porta a la llum, que fa lliure, és camí i és vida. El culte [...] autèntic, és el que s’ha despullat de teatralitats innecessàries, el que no necessita espais perquè tota la creació és temple de Déu, el que cerca la intensitat i la plenitud per damunt de la visibilitat dels rituals. És el culte que allibera, que realitza, que ens projecta als altres». (vg Josep Maria Solà, Catalunya Religió)

«Jesús està cansat i sedent, i no pot treure aigua perquè el pou és profund. La nostra fe no es basa en un Jesús màgic, exempt de cansament o de debilitats». Tot i així es fa proper. «Parla amb una dona samaritana», Per tant, per un jueu: «herètica i estrangera, i a més, de mala fama. Fins i tot els deixebles se n’estranyen. Però és que el metge, ve a curar, a salvar, ha d’estar amb els malalts [...]. A Jesús no li interessa el Temple, ni els cultes externs [...]; li interessa que la dona arregli la seva vida». (vg José Enrique Galarreta, Fe adulta)

«Avui la Bona Notícia ens diu, ben obertament, que és Jesús qui de debò pot calmar la nostra set. És Ell –només Ell- qui pot omplir el meu desig d’autenticitat, de sentit, d’amor i de bondat []. D’humanitat i d’esperança. De Pau i de Justícia. De veritat i felicitat, De transcendència. D’absolut» (vg Josep Miquel Esteban, s.j., Pregària.cat)

Quedem-nos, d’aquest relat, en «el respecte, l’acceptació i i l’acollida humana de Jesús envers qualsevol persona» [...].Jesús es troba amb una dona estranya, mentidera i forastera. Una dona que és menystinguda i menyspreada per tres raons de pes: els homes la menyspreen com a dona, els jueus l’odien com a samaritana, les altres dones la miren malament perquè és i actua com a ‘fulana’». (vg Josep Llunell, Les homilies a sant Felip Neri)

Veure Evangeli: http://www.cristiansxxigracia.blogspot.com.es/


 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada