divendres, 24 de febrer del 2017

INFORMACIÓ I ÈTICA O L’ÈTICA DE LA INFORMACIÓ



Dos destacats periodistes, amb molts anys d’ofici Àlex Masllorens i Oriol Domingo, van parlar sobre «manipulacions i interessos als mitjans de comunicació». (Xerrada col·loqui a la parròquia sant Ildefons de Barcelona, promoguda per l’Associació Cristianisme al Segle XXI).
La comunicació d’avui ve a ser la retòrica d’ahir, sobre la que Aristòtil definia com un intent d’influir de forma intencionada. L’exemple el tenim amb Donald Trump, quan en un twit llença una pregunta sense cap fonament: Què ha passat a Suècia? Pregunta que va descol·locar, fins i tot, al president de govern d’aquell país. Perquè la pregunta llençada al aire sense més explicació donava a entendre que s’havia produït algun fet puntual, extraordinari. En realitat, Trump es referia, segons que va dir després, a que la política d’immigració d’aquell païs nòrdic havia desestabilitzat la seva pau social.  
Al marge de notícies intencionalment provocatives, cal reconèixer que no hi ha comunicació neutra: «el treball periodístic comporta una manipulació, pel sol fet de presentar una informació elaborada» (Masllorens). Sense arribar a ser «tendenciosa» derivada d’alguna ideologia, una notícia «té el ris de ser esbiaixada» i per tant de no dir tota la veritat. Algú ha dit que la veritat es troba en el dolor que produeix un cop de puny, tot el demés és una percepció subjectiva.
Per Oriol Domingo, hi ha «dues formes de manipulació: la censura i la tergiversació» La primera «seria l’intent de reprimir les informacions, és a dir, d’obturar el canal habitual de transmissió dels missatges i silenciar així certes idees no compartides pels censuradors». La segona «seria la desinformació de la notícia que es dóna, però de manera tendenciosa a fi d’aconseguir en el lector un cert estat d’opinió». Diuen que Napoleó va escriute en el seu exemplar d’El principe, de Nicolàs Maquiavel, la frase que s’ha traduït a tots els idiomes: «El fi justifica els mitjans». Aquest pensador italià, considerat per a molts investigadors com a dèspota, fred i amoral, justificava que «el príncep» pogués disposar de tots els mitjans disponibles, sense control moral o ètic, per tal d’aconseguir un determinat objectiu. Per això escriu, també, en el seu llibre: «El prìncep ha de ser estimat, però també odiat».
Sense ètica (que és la branca de la filosofia que estudia la naturalesa del que es considera bo o dolent), no hi ha bona informació. Avui els «mass-media» estan concentrades en empreses poderoses que controlen la informació. La premsa, la ràdio i la televisió estan controlats ideològicament per tendències polítiques, econòmiques o socials, i seleccionen i manipulen les notícies en funció dels seus interessos. Ens assabentem de les notícies, filtrades per la ideologia del mitjà que llegim, escoltem o veiem. Però. Si d’una notícia ens interessa saber-ne la «la veritat» tot i assumir que sempre serà aproximada –no podrem saber-la mai del tot- haurem de contrastar-la, necessariament, en d’altres mitjans.
Ara, la irrupció de twitter, faxebook i altres productes de les xarxes socials  han complicat encara més les coses, perquè qualsevol pot publicar una notícia que no té cap garantia, però sempre troba qui la replica i es pot crear una bombolla de confusió. Com la notícia del diari digital El Mundo Taday, que diu que Donald Trump es va oferir al Mariano Rajoy per a fer de mediador en el conflicte entrre Espanya i Catalunya. Oi que sembla inversemblant que el president dels EE.UU. vulgui intervenir en aquest conflicte? Tot és possible d’un personatge tant histriònic com Donald Trump que prescindeix dels mitjans de comunicació i cada dia penja una sèrie de twitts anunciant el que farà i denunciant als qui els critiquen; twitts que desenformen més que informen. Però qui pot posar portes al camp?.   
Salvador Sol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada