dissabte, 12 de març del 2022

LA ANTICIPACIÓN DEL TRIUNFO DE JESÚS Y DE NUESTRO TRIUNFO*

 

Extracte del comentari de l’evangeli (Lc 9,28-36) escrit per José Luís Sicre https://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios/392-lucas

 

La Quaresma ens prepara per la Pasqua; la Setmana Santa no és només el record de la mort de Jesús, és també el de la seva resurrecció.

El context: la promesa

Jesús ha anunciat que ha de patir molt, ser rebutjat, morir i ressuscitar. I ha avisat que aquells que el vulguin seguir s’han de negar a si mateixos i carregar amb la creu.

El compliment: la transfiguració

El relat de Lluc que llegim aquest diumenge, es pot dividir en dos aspectes: la pujada a la muntanya, i la visió. Lluc descriu una teofania com la famosa teofania del Sinaí, quan Déu es revelà a Moispes.

La teofania del Sinaí

Déu no es manifesta en un lloc qualsevol, ho fa a la muntanya, a la que només hi tenen accés Moisès, i algunes vegades el seu germà Aaron (Ex 19,24) I també els setanta dirigents d’Israel (Ex 24,1). La presèn­cia de Déu s’expressa mitjançant la imatge d’un núvol espès, des d’on els parla (Ex 19,9). També s’expressa sovint amb  foc, amb fum i amb tremolor de la muntanya, com a símbols de la glòria i el poder de Déu que s’apropa a la terra. Utilitzant aquests mateixos elements, els evangelistes pretenen apropar-nos a les teofanies de l’AT.

La pujada a la muntanya

Només Pere. Jaume i Joan acompanyen Jesús. La idea és que el fet important en el que assistiran no pot ser vist per tothom.

Lluc destaca, a diferència de Marc i Mateu u detall important: «pujà a la muntanya a pregar» (Lc 9,28). La importància no és l’alçada ni la soledat de la muntanya, sinó el fet que Jesús prega en totes les ocasions transcendents de la seva vida.

La visió

Hi ha quatre elements a destacar. El primer, la  transformació del rostre i la vestimenta de Jesús. El segon, l’aparició de Moisès i Elies. El tercer, el núvol lluminós que els cobreix a tots. El quart,, la veu que s’escolta des d’el cel.

1. Lluc, a diferència de Marc que en destaca el blanc lluminós dels vestits de Jesús, (Mc 9,3), ens invita a contemplar el canvi en el rostre de Jesús, avançant-se a les aparicions de Crist, que no l’identifiquen ni Maria Magdalena ni els dos d’Emmaús, ni els deixebles del llac .

2. L’aparició de Moisès i Elies. Moisès és el gran mitjancer entre Déu i el seu poble, el profeta amb qui Déu parla cara a cara. Sense Moisès, humana­ment parlant, no hauria existit el poble d’Israel ni la seva religió. Elies és el profeta que salva aquesta religió en el major moment de crisi (s.IX a.C.) per la influència de la religió cananea. La presència d’aquests dos personatges legitima la labor de Jesús que duu a la plenitud el que havien anunciat els profetes.

Les paraules de Pere: «és bo que estiguem aquí dalt. Hi farem tres cabanes...» (Lc 9,33) són un despropòsit. No és dalt de la muntanya on s’ha d’estar, sinó carregant la creu i seguint Jesús fins la mort.

3. Como en el Sinaí, la muntanya queda coberta per un núvol.

4. Les paraules de Déu reprodueixen exactament, les que es van escoltar en el moment del baptisme, quan Déu presentava Jesús com el seu servent. Però aquí s’afegeix imperatiu: «Escolteu-lo» (Lc 9,35) Una ordre que va associada a les paraules anteriors de Jesús sobre el seu propi destí i sobre el seguiment i la creu dels seus deixebles.

Selecció, traducció i redacció: Salvador Sol – (CSXXIG – Publicacions)

* Veure original: https://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios/392-lucas

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada