dimarts, 24 de maig del 2016

FE I RAÓ

Quan els seguidors dels apòstols van sentir la necessitat de justificar la fe que tenien en una persona que va ser ajusticiat per desobediència a la Llei, però que «tenia paraules de vida eterna» (Jn 10,27-30), es van haver de recolzar en la raó. «Crec per entendre», deia sant Agustí al s.III, i els cristians havien de creure en els homes que havien donat testimoni d’haver vist el Crist ressuscitat. Doncs que ells no ho havien vist havien de tenir fe en els evangelis.
Al s. XIII es desenvolupa la teoria de la «doble veritat». Per una banda hi ha la veritat de la fe, en el camp de la teologia i per l’altre, la veritat de la raó, en el camp de la filosofia. Des de sant Agustí, s’accepta el predomini teològic sobre qualsevol altre qüestió filosòfica. Però, sant Tomàs, al s.XIII, desmentirà aquesta teoria afirmant que hi ha una sola veritat i que la fe està per sobre de la raó.
El diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans, defineix la raó com una «Consideració que indueix a una creença que la confirma, que mou a una determinació». I la fe, com «Creença ferma en la fidelitat, en la veritat, en la capacitat, d’algú, en la veritat d’alguna cosa, en l’eficàcia d’alguna cosa». En el primer cas, la raó, es situa en una creença d’arribada, en una veritat que es demostrable i pot ser provocada (evolucionisme, modificació de la matèria...). La fe, en canvi, és l’acceptació d’una veritat d’entrada, indemostrable, transcendent (creacionisme, immortalitat...). Hi ha encara una fe íntima, personal, immanent (fidelitat de la parella,..).
Tomàs pretén posar ordre en aquesta qüestió deixant que la filosofia s’ocupi de les veritats naturals que poden ser identificades mitjançant la raó, mentre que la teologia s’ha d’ocupar de les veritats revelades per la Bíblia que només poden ser acceptades, gratuïtament, per la fe en aquell que les proclama i les realitza. Quan els deixebles del Baptista pregunten a Jesús si és ell el Messies o n’han d’esperar un altre. La resposta es recolza en els fets: «Aneu a anunciar a Joan el que heu vist i sentit: els cecs hi veuen, els coixos caminen, els leprosos queden purs, els sords i senten, els morts ressusciten, els pobres reben l’anunci de la bona nova» (Lc 7,22) És a dir, la fe es raona experimentant-la.
La paraula catalana «enraonar», vol dir parlar amb raó. La paraula grega Logos és polivalent. Es pot traduir per: raonament, argumentació, parla o discurs. Així, quan els teòlegs tradueixen Verb de Déu per Logos, estan donant a les paraules de Jesús el valor de raó. Ell es, doncs, la raó de Déu, el que instaura el pla de Déu, en concepte de regne, sobre la terra i els homes. 
Per això sant Agustí posa la fe (virtut teologal) per sobre de la raó filosòfica, que mai podrà accedir al nivell de la divinitat. Pau ho expressa amb tota claredat: «El Senyor coneix els pensaments dels savis, i sap que són buits» (1Co 3,20) També Jesús s’hi refereix, quan enalteix el Pare «perquè ha revelat als senzills tot això que has amagat als savis i entesos» (Mt 11,25 i Lc 10.21).
Sembla clar, doncs, que la ciència no pot interferir el camp de la fe amb el pretext de la seva indemostrabilitat. No és el seu àmbit. Com diu el jesuïta Carreira. la ciència pot estudiar i predir el comportament de la matèria, d’allò que segueix unes lleis, permet ser modificat i mesurat, però no allò que té a veure amb sentiments. No es pot parametritzar el grau d’emotivitat que produeix una poesia. Tampoc hauria d’intentar demostrar l’existència o no existència de Déu. 
Pels cristians, doncs, la raó de la fe ens la donen uns homes que van viure amb Jesús i el varen veure ressuscitat. Joan en dóna testimoni i justifica el per què del seu evangeli: «perquè cregueu que Jesús és el Messies, el Fill de Déu» (Jn 20,31). I, sabem que el testimoni de veritat dels seguidors de Jesús, el Crist, va segellat amb el lliurament a la mort, com ho va fer el Mestre.


Salvador Sol

1 comentari:

  1. La fe te el seu suport humà en els don de saviesa, inteligencia i ciencia, que no son de lliure elecció, sino de recepció de qui els experimenta com do gratuit. Aixì entrar en el misteri de Deu es gracia de saviesa, la iluminació mental que permet endinsar-se en la teologia es inteligencia, i la referencia del coneixement de la creaciò a allò que es el diseny de Deu es el do de ciencia.

    ResponElimina