EL RESCAT DEL MISSATGE I DE L'IDEAL CRISTIANS
Per Antoni Ferret
El títol es refereix
a tornar el missatge i l'ideal a la seva puresa original, perduda molt poc
temps després de la seva formulació completa, això és: formulació profètica +
formulació evangèlica.
Confesso que els voldria
rescatar de diverses hipoteques, però en aquest escrit, i per brevetat, em
referiré a un sol aspecte, encara que fonamental.
Entenc, en el meu fur
intern, però basant-me en opinions parcials d'altres persones, que:
1)Som obra mediata
d'un Creador, el qual, a més, ens acull com a fills (igual podríem dir amics,
germans o una altra paraula que signifiqués un fort llaç amorós). En un moment
donat, la persona divina de Jesús es va fer present entre els humans per
ensenyar un ideal de vida d'amor, completant els principis ja donats pels seus
predecessors: els profetes i els legisladors d'Israel.
2)Els homes i les
dones pequem, a vegades o sovint o moltes vegades, segons els casos. Aquests
pecats, el Creador o Pare els perdona gratuïtament, sempre que hi hagi bona
voluntat per part de la persona. (Aquí
cal dir, perquè és importantíssim, que la immensa major part dels actes que
s'han considerat pecat per les autoritats eclesiàstiques durant segles, no ho
eren, sobretot la gairebé totalitat dels
referits al cos humà.) I cal afirmar, especialment, que aquest perdó és
sempre gratuït. (Podem recordar especialment els textos de Miquees 7: 18-19, i
de Lluc 15: 11-32.)
3)L'apòstol Pau, pel
que sembla, va quedar fortament impressionat per algunes frases del Segon
Isaïes en relació amb la figura simbòlica del Servent de Yahvè, com ara: «De
fet, ell portava / les nostres malalties / i
havia pres damunt seu / els nostres dolors. /
Nosaltres el teníem / per
un home castigat / que Déu assota i humilia. / Però
ell era malferit / per les nostres faltes, /
triturat per les nostres culpes:
/ rebia la correcció que ens
salva, /
les seves ferides ens curaven.»
4)I Pau va tenir la intuïció de transposar la
relació entre: pecats del poble israelita – sofriments del Servent – expiació
dels pecats del poble; a la possible relació paral·lela entre: pecats de tota
la humanitat – mort de Jesús – perdó de tots els pecats del món. I amb això va
afirmar l'horrible frase de «Crist va morir pels nostres pecats, com deien ja
les Escriptures». Érem «comprats» o «rescatats» per la sang de Jesús. En
definitiva: redimits.
5)Això ha donat un
sentit a la fe cristiana, o ideal cristià, de culpabilitat, de consciència
fortament pecadora, de dependència, de tristesa.
6)Entenc (i es va
entenent) que el text del Segon Isaïes era referent únicament al poble d'Israel
en un moment de la seva història, que els pecats es perdonen gratuïtament, que
no era necessari que ningú morís, ni sofrís, per a aconseguir aquest perdó, que
un Creador i Pare eminentment bo mai hauria exigit, ni necessitat, la mort ni
la sang de ningú per a perdonar.
7)Finalment,
Jesucrist és el nostre Mestre, el nostre guia, el nostre llaç amb el Pare, però
no pas el nostre Redemptor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada