La narració de l’evangeli d’avui presenta Jesús al Temple discutint amb els legisladors o Doctors de la Llei.
El manament de
l’amor que avui tracta Marc en l’evangeli, Lluc,el reporta amb una aplicació
concreta, amb aquella genial paràbola de Jesús del Bon Samarità.
Reflexió
Avui se’ns
presenten els dos manaments que ja formen part de l’A.T., però cal assenyalar
dues característiques significatives:
LA PLENITUD EN
JESÚS.
L’A.T. va haver
d’anar fent una evolució per passar del Déu dels exèrcits, a la formulació de l’«Estimaràs
al Senyor el teu Déu.»
L’A.T. és una «crònica meravellosa del descobriment de Déu». Aquests manaments que ens recorda l’evangeli d’avui n’és un dels exemples més evidents i que ens inviten a una seriosa reflexió. Déu és el mateix, des de sempre, però Israel l’ha hagut d’anar coneixent, poc a poc.
És bo que tinguem
present que l’A.T. ens explica els alts i baixos, encerts i errors, comesos per Israel en el seu llarg
camí cap a la fe. Per això cal fer atenció quan després d’una lectura diem: «És
paraula de Déu». Compte, cal veure en quin context s’ha escrit. Ens podem trobar
davant d’un Déu que mana matar; exterminador, que passa factura dels pecats...
Per això Jesús
utilitza aquell: «Ja sabeu que es va dir: Ull per ull ,
i dent per dent. Doncs jo us dic...» (Mt 5, 38-39)
També heu sentit dir als antics: «”Estima els altres , però no
estimis els enemics”. Doncs jo us dic: Estimeu els vostres enemics, pregueu
pels qui us persegueixen. Així sereu fills del vostre Pare del cel, que fa
sortir el sol sobre bons i dolents i fa ploure sobre justos i injustos.» (Mt 5,43-45) )
Ens trobem,
doncs, davant del terme «PLENITUD», que arriba amb Jesús, i és tan important per
a fer una lectura correcta de l’A.T.
En realitat els
dos manaments són u. Encara que en l’A,T, se’ns presenten separats, en el
Deuteronomi (6,4) i en el Levític (19,18). Però no hi ha dubta que ambdós es
complementen; «el segon és conseqüència del primer». S’ha d’estimar el proïsme
perquè Déu ens ho mana. A més, Jesús té la genialitat de demostrar que «el segon
és com el primer», i no només en importància, sinó que també en essència, de
tal manera que l’un no pot existir sense l’altre.
Jesús transforma
el Déu justicier que fa por, de l’A.T., al Déu que estima; al Déu/Abba
D’aquí neix tot el
demés: som fills d’un mateix pare, per tant som germans dels altres. És per això
que els dos manaments són «semblants»; en el fons, són el mateix. Aquesta és la
genialitat de Jesús, que en revelar-nos a Déu revela també al ser humà. La Llei
no és el poder ni la submissió, sinó l’amor.
Aquests textos
ens porten a l’essència del que és ser cristià, que comença per passar-se al Déu
de Jesús i estar en el món d’una manera diferent.
La primera
conversió del cristià és creure’s que «Déu l’estima», a ell, personalment.
Aquests «convenciment íntim» és el centre de la fe. L’amor a Déu no és ni pot
ser manament: és resposta: em sento estimat i estimo. Els qui creuen això són l’Església.
En les nostres
relacions podrem tenir diferències de tot tipus, com tenen els germans que s’estimen.
Hi ha, però, una «consanguinitat efectiva» que ens duu a la fraternitat; a
estimar l’altre no per les seves qualitats, sinó per quelcom més bàsic: perquè és
un germà. Això és el que Jesús trasllada a les nostres relacions.
Construir aquest món,
fer creïble que Déu ens estima, creure perquè el món cregui... Això és «la Missió»,
allò pel que Déu ens ha creat, contribuir a la construcció de l’obra de Déu. Donar-li
plenitud.
Els qui accepten
aquesta missió són Església. Per a ells l’Evangeli no és Llei, sinó Bona
Notícia, perquè l’amor és molt més exigent que la llei.
*- *.-
Extracte del comentari a l’evangeli (Mc 12,28-34) escrit per: José Enrique
Galarreta – Fe adulta.
Veure original: https://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios/391-marcos.html
Selecció i redacció: Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada