Comentari a l’evangeli (Mc 10,17-30) i comentari de J.A.Pagola
Evangeli.-
17 Quan
es posava en camí, un home s'acostà corrent, s'agenollà davant de Jesús i li
preguntà:
--Mestre
bo, què haig de fer per a posseir la vida eterna?
18 Jesús
li digué:
--Per
què em dius bo? De bo, només n'hi ha un, que és Déu. 19 Ja
saps els manaments: No matis, no cometis adulteri, no robis, no acusis
ningú falsament, no facis cap frau, honra el pare i la mare.
20 Ell
li va dir:
--Mestre,
tot això ho he complert des de jove.
21 Jesús
se'l mirà i el va estimar. Li digué:
--Només
et falta una cosa: vés, ven tot el que tens i dóna-ho als pobres, i tindràs un
tresor al cel. Després vine i segueix-me.
22 En
sentir aquestes paraules, aquell home va quedar abatut i se n'anà tot trist,
perquè tenia molts béns.
23 Llavors
Jesús mirà al seu voltant i digué als seus deixebles:
--Que
n'és, de difícil, per als qui tenen riqueses entrar al Regne de Déu!
24 Els
deixebles, en sentir aquestes paraules, quedaren molt sorpresos. Però Jesús els
tornà a dir:
--Fills
meus, que n'és, de difícil, entrar al Regne de Déu! 25 És
més fàcil que un camell passi pel forat d'una agulla que no pas que un ric
entri al Regne de Déu.
26 Ells
quedaren encara més desconcertats, i es deien els uns als altres:
--Si
és així, qui pot salvar-se?
27 Jesús
se'ls mirà i digué:
--Als
homes els és impossible, però no a Déu, perquè Déu ho pot tot.
28 Llavors
Pere li va dir:
--Mira,
nosaltres ho hem deixat tot i t'hem seguit.
29 Jesús
digué:
--Us
ho asseguro: tothom qui per mi i per l'evangeli hagi deixat casa, germans,
germanes, mare, pare, fills o camps, 30 rebrà,
ja en el temps present, cent vegades més de cases, germans, germanes, mares,
fills, camps, i també persecucions, i, en el món futur, la vida eterna.(Mc
10,17-30.BIC)
Comentari.-
A les nostres esglésies es demana diners per als necessitats, però ja no
s’exposa la doctrina cristiana que sobre els diners van predicar amb força
teòlegs i predicadors com Ambròs de Trèveris, Agustí d’Hipona o Bernat de
Claravall.
Una pregunta apareix constantment en els seus llavis. Si tots som
germans i la terra és un regal de Déu a tota la humanitat, ¿amb quin dret podem
seguir acaparant el que no necessitem, si amb això estem privant a d’altres del
que necessiten per viure? No cal afirmar més aviat que el que li sobra al ric
pertany al pobre?
No hem d’oblidar que posseir alguna cosa sempre significa excloure
d’allò els altres. Amb la «propietat privada» estem sempre «privant» a d’altres
d’allò que nosaltres gaudim.
Per això, quan donem alguna cosa nostra als pobres, en realitat potser
estem restituint el que no ens correspon totalment. Escoltem aquestes paraules
de sant Ambròs: «No li dónes al pobre d’allò que és teu, sinó que li tornes el
que és seu. Doncs el que és comú és de tots, no només dels rics… Pagues, doncs,
un deute; no dónes gratuïtament el que no deus».
Naturalment, tot això pot semblar idealisme ingenu i inútil. Les lleis
protegeixen de manera inflexible la propietat privada dels privilegiats, encara
que dins de la societat hi hagi pobres que viuen en la misèria. Sant Bernat
reaccionava així en el seu temps: «Contínuament es dicten lleis en els nostres
palaus; però són lleis de Justinià, no del Senyor».
No ens ha d’estranyar que Jesús, en trobar-se amb un home ric que ha
complert des de jove tots els manaments, li digui que encara li falta una cosa
per adoptar una postura autèntica de seguiment seu: deixar d’acaparar i
començar a compartir el que té amb els necessitats.
El ric s’allunya de Jesús ple de tristesa. Els diners l’han empobrit, li
han tret llibertat i generositat. Els diners l’impedeix d’escoltar la crida de
Déu a una vida més plena i més humana. «Que n’és, de difícil, per als qui tenen
riqueses entrar al Regne de Déu!». No és una sort tenir diners, sinó un
veritable problema, ja que els diners ens impedeixen seguir el veritable camí
cap a Jesús i cap al seu projecte del regne de Déu.
José Antonio Pagola
Traductor: Francesc Bragulat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada