Comentari a l’evangeli (Mc 10,2-16) de: J.A,Pagola
Evangeli.-
2 Aleshores se li van atansar uns fariseus. Volien posar-lo
a prova i li preguntaren si és permès a un home de divorciar-se de la seva
dona. 3 Ell els va fer aquesta altra pregunta:
--Què us va ordenar Moisès?
4 Li respongueren:
--Moisès va permetre de donar a la muller un document de
divorci i fer-la marxar.
5 Jesús els digué:
--Moisès va escriure aquesta norma per la vostra duresa
de cor. 6 Però, des del principi de la creació, Déu els va fer home i dona. 7 Per això l'home deixa el pare i la mare per unir-se a la
seva dona, 8 i tots dos formen una sola carn. Per tant, ja no són dos, sinó una sola carn. 9 Allò que Déu ha unit, que l'home no ho separi.
10 Un cop a casa, els deixebles tornaren a preguntar-li
sobre això mateix. 11 Jesús els diu:
--El qui es divorcia de la seva dona i es casa amb una
altra, comet adulteri contra la primera, 12 i si la dona es divorcia del seu home i es casa amb un
altre, comet adulteri.
13 Alguns presentaven a Jesús uns infants perquè els imposés
les mans, però els deixebles els renyaven. 14 En veure-ho, Jesús es va indignar i els digué:
--Deixeu que els infants vinguin a mi. No els ho impediu,
perquè el Regne de Déu és dels qui són com ells. 15 Us ho asseguro: qui no aculli el Regne de Déu com l'acull
un infant, no hi entrarà pas.
16 I els prenia en braços i els beneïa tot imposant-los les
mans.(Mc 10,2-16.BIC)
Comentari.-
Avui es parla cada vegada menys de fidelitat. Només cal escoltar certes
converses per constatar un clima molt diferent: «Hem passat les vacances cada
un pel seu compte», «el meu marit té una amant, em va costar d’acceptar-ho,
però què podia fer?», «És que sola amb el meu marit m’avorreixo».
Algunes parelles consideren que l’amor és una cosa espontània. Si brolla
i roman viu, tot va bé. Si es refreda i desapareix, la convivència resulta
intolerable. Llavors el millor és separar-se «de manera civilitzada».
No tots reaccionen així. Hi ha parelles que s’adonen que ja no
s’estimen, però segueixen junts, sense que puguin explicar-se exactament per
què. Només es pregunten fins quan podrà durar aquesta situació. Hi ha també els
que han trobat un amor fora del seu matrimoni i se senten tan atrets per
aquesta nova relació que no volen renunciar-hi. No volen perdre res, ni el seu
matrimoni ni aquest amor extramatrimonial.
Les situacions són moltes i, sovint, molt doloroses. Dones que ploren en
secret el seu abandonament i humiliació. Esposos que s’avorreixen en una
relació insuportable. Nens tristos que pateixen el desamor dels seus pares.
Aquestes parelles no necessiten una «recepta» per sortir de la seva
situació. Seria massa fàcil. El primer que els podem oferir és respecte,
escolta discreta, alè per viure i, potser, una paraula lúcida d’orientació. No
obstant això, pot ser oportú recordar alguns passos fonamentals que sempre cal
donar.
El primer és no renunciar al diàleg. Cal aclarir la relació. Desvetllar
amb sinceritat el que sent i viu cadascú. Procurar d’entendre el que s’amaga
rere aquest malestar creixent. Descobrir el que no funciona. Posar nom a tants
greuges mutus que s’han anat acumulant sense ser mai aclarits.
Però amb el diàleg no n’hi ha prou. Certes crisis no es resolen sense
generositat i esperit de noblesa. Si cada un es tanca en una postura d’egoisme
mesquí, el conflicte s’agreuja, els ànims es crispen i el que un dia va ser
amor es pot convertir en odi secret i mútua agressivitat.
Cal recordar també que l’amor es viu en la vida ordinària i repetida de
la quotidianitat. Cada dia viscut junts, cada alegria i cada sofriment
compartits, cada problema viscut en parella, donen consistència real a l’amor.
La frase de Jesús: «Allò que Déu ha unit, que l’home no ho separi», té les
seves exigències molt abans que arribi la ruptura, ja que les parelles es van
separant a poc a poc, en la vida de cada dia.
José Antonio Pagola
Traductor: Francesc Bragulat
Comentari al comentari.-
Per: Jaume Rocabert
L’homilia que Pagola, o el seu equip, ens
presenten per aquest proper diumenge tracte de la problemàtica conjugal, car és
de la que ens descriu l’evangelista Marc. Una problemàtica, en part, producte
d’una mala orientació del que comporta el matrimoni, d’un desconeixement real i
veritable de la personalitat del qui acabarà sent el teu cònjuge. El tabú encara
vigent que la religió promou de la qüestió del sexe, són sovint, junt amb les
que a manera d’exemple, massa incardinats amb la tradicional visió eclesial,
ens proposa l’homilia.
En aquesta ocasió, no faré ressò de les
orientacions que ens proposa l’homilia, no per incorrectes, sinó perquè, massa
sovint la jerarquia catòlica espanyola viu massa a les antípodes de la realitat
i qualsevol afirmació dels clergues que s’aparti del “Magisteri Eclesial”,
actuen de manera repressiva, amb sintonia a la repressió que exerceix el Poder
Judicial espanyol als ciutadans. Unes maneres, malauradament, ho repeteixo,
allunyades del missatge de Jesús de Natzaret.
Una parella, només s’endinsa al exacte o
aproximat coneixement de l’altre, a partir de viure junts. Els anys de festeig,
per més orientacions que se’ls vulgui donar, no serveixen per res. conseqüentment,
des del meu punt de vista, el matrimoni no s’hauria de produir fins després
d’una prudent convivència. Sovint, es banalitzen amb excés les raons d’un
divorci o separació. Tot perquè ens han inculcat que el matrimoni, és per tota
la vida, i això ha donat peu als sectors més conservadors a criticar el
divorci, criticar l’avortament o l’eutanàsia que les societats obertes han
legalitzat. No es tracte, pel fet que siguin legalitzats aquests supòsits, que
s’hagin de matar criatures, persones grans o divorciar-se a la lleugera. És tracte,
d’evitar sofriments innecessaris.
El matrimoni, la unió de dues persones que
s’estimen és, des del meu punt de vista, la convivència més excepcional i que
més omple de felicitat a una parella. Per contra, però, quan qualsevol parella
tenen criteris i punts de vista conceptuals divergents, aleshores el matrimoni
es trenca, per les esmentades divergències, que deterioren l’amor inicial fins
a fer insuportable la convivència. En aquests casos, beneit sigui l’anul·lació
canònica del matrimoni (circumstància aquesta que hauria de tenir uns tràmits
molt més àgils), o el divorci civil, que per raons pragmàtiques i econòmiques,
és el que està a l’abast de quasi tothom.
És així com els fidels del Senyor seran beneïts.
Que el Senyor et beneeixi des de Sió.
Que tota la vida puguis veure
prosperar Jerusalem. (Sl 127)
Una forta abraçada, amigues i amics, al mateix temps que us
aconsello la més acurada necessitat de prudència, a l’hora de debatre o
comentar qüestions tant dramàtiques com la ruptura d’un matrimoni o de
qualsevol altre problemàtica que pugui provocar un greu trauma als qui el
pateixen.
Em sento més a prop del comentari de Rocabert que de l’opinió de Pagola.
ResponEliminaVoldria aportar un nou element. La frase de Jesús “Allò que Déu uní...” està basada en l’escena del Gènesi en què el Creador forma una parella. Escena que Jesús, com tota la gent de la seva època, creia que era certa i històrica. Però no ho era, sinó un mite, dirigit a una humanitat d’època molt allunyada. // En la realitat, com sabem, les parelles humanes van anar sorgint de parelles de primats, diverses i possiblement en èpoques i llocs diferents. No hi hagué una actuació directa del Creador. // Doncs jo dic que, sembla, que allò que sempre ha sorgit de l’evolució natural i humana, pot evolucionar de manera natural i humana. La doctrina fixa i fixada i imposada de l’Església en aquest tema és errònia, i ha fet molt de mal, i en fa. // En aquest sentit cal celebrar la legislació civil que permet el divorci, i els cristians hem de donar-li suport.