Comentari a l’evangeli (Mc 9,38-43.45.47-48) de: J.A,Pagola
Evangeli.-
38 Joan digué a Jesús:--Mestre, n'hem vist un que es valia
del teu nom per a treure dimonis i hem mirat d'impedir-ho, perquè no és dels
qui vénen amb nosaltres.
39 Jesús respongué: --No li ho impediu. Ningú que en nom meu
faci miracles no podrà després malparlar de mi. 40 Qui no està contra nosaltres, està amb nosaltres. 41 Tothom qui us doni un got d'aigua pel fet que sou de
Crist, us asseguro que no quedarà sense recompensa.
42 »Però al qui fa caure en pecat un d'aquests petits que
creuen en mi, més li valdria que li lliguessin al coll una mola de molí i el
tiressin al mar.
43 »Si la mà et fa caure en pecat, talla-te-la. Val més que
entris a la vida sense mà, que no pas que vagis amb totes dues mans a l'infern,
al foc que no s'apaga. (Mc 9 38-43)
45 »Si el peu et fa caure en pecat, talla-te'l. Val
més que entris a la vida sense peu, que no pas que siguis llançat amb tots dos
peus a l'infern. (Mc 9,45)
47 »I si l'ull et fa caure en pecat, arrenca-te'l.
Val més que entris al Regne de Déu amb un sol ull, que no pas que siguis
llançat amb tots dos ulls a l'infern, 48 on el cuc no mor i el foc no s'apaga: (Mc
9,47-48.BIC)
Comentari.-
Sovint, els cristians no acabem de superar una mentalitat de religió
privilegiada que ens impedeix apreciar tot el bé que es promou en àmbits allunyats
de la fe. Gairebé inconscientment tendim a pensar que som nosaltres els únics
portadors de la veritat, i que l’Esperit de Déu només actua a través nostre.
Una falsa interpretació del missatge de Jesús ens ha conduït de vegades
a identificar el Regne de Déu amb l’Església. Segons aquesta concepció, el
Regne de Déu només es realitzaria dins de l’Església, i creixeria i s’estendria
en la mesura que creix i s’estén l’Església.
I no obstant això no és així. El regne de Déu s’estén més enllà de la
institució eclesial. No creix només entre els cristians, sinó entre tots
aquells homes i dones de bona voluntat que fan créixer en el món la
fraternitat. Segons Jesús, tot aquell que «treu dimonis en el seu nom» està
evangelitzant. Tot home, grup o partit capaç de «treure dimonis» de la nostra
societat i de col·laborar en la construcció d’un món millor està, d’alguna
manera, obrint camí al Regne de Déu.
És fàcil que també a nosaltres, com als deixebles, ens sembli que no són
dels nostres, perquè no entren en les nostres esglésies ni assisteixen als
nostres cultes. No obstant això, segons Jesús, «qui no està contra nosaltres,
està amb nosaltres».
Tots els qui, d’alguna manera, lluiten per la causa de l’home estan amb
nosaltres. «Secretament, potser, però realment, no hi ha un sol combat per la
justícia -per equívoc que sigui el seu rerefons polític- que no estigui
silenciosament en relació amb el regne de Déu, encara que els cristians no ho
vulguin saber. On es lluita pels humiliats, els aixafats, els febles, els abandonats,
allà es combat en realitat amb Déu pel seu regne, se sàpiga o no, ell ho sap»
(Georges Crespy).
Els cristians hem de valorar amb goig tots els èxits humans, grans o
petits, i tots els triomfs de la justícia que s’assoleixen en el camp polític,
econòmic o social, per modestos que ens puguin semblar. Els polítics que
lluiten per una societat més justa, els periodistes que s’arrisquen per
defensar la veritat i la llibertat, els obrers que aconsegueixen una major
solidaritat, els educadors que es desviuen per educar per a la responsabilitat,
encara que no semblin sempre ser dels nostres, «estan a favor nostre», ja que
estan treballant per un món més humà.
Lluny de creure’ns portadors únics de salvació, els cristians hem
d’acollir amb goig aquest corrent de salvació que s’obre camí en la història
dels homes, no només en l’Església, sinó també al costat d’ella i més enllà de
les seves institucions. Déu està actuant en el món.
José Antonio Pagola
Traductor: Francesc Bragulat
COMENTARI AL COMENTARI.-
Per: Jaume Rocabert
L’homilia,
des de les primeres línies, va directe a clarificar que cap religió posseeixen
en exclusiva el missatge evangèlic, vet aquí una volguda exclusivitat gens en
consonància amb el que ens escriu l’evangelista Marc. Però encara molt pitjor,
com ens diu l’homilia: Una falsa interpretació del missatge
de Jesús ens ha conduït de vegades a identificar el Regne de Déu amb
l’Església. Segons aquesta concepció, el Regne de Déu només es realitzaria dins
de l’Església, i creixeria i s’estendria en la mesura que creix i s’estén
l’Església (els que ja
tenim una edat, recordem aquell malaurat mantra que ens volia clarificar que
l’única verdadera era la Catòlica... i no cap altra). Una distorsió malintencionada
del missatge, car l’església institució no és el fi, sinó el que haurien de ser
les seves obres i el seu testimoniatge.
Segons el mateix Jesús: Tot
home, grup o partit capaç de «treure dimonis» de la nostra societat i de
col·laborar en la construcció d’un món millor està, d’alguna manera, obrint
camí al Regne de Déu. Resta evident que treure dimonis no s’ha d’interpretar en sentit literal, sinó en el
sentit que tot aquell, que treballa per un societat més justa, per eliminar la
injustícia, l’explotació o la fam del món, està obrint camí vers el Regne de
Déu, tal i com ens recorda Georges Crespy: On es lluita pels humiliats, els aixafats, els febles,
els abandonats, allà es combat en realitat amb Déu pel seu regne, se sàpiga o
no, ell ho sap».
L’homilia conclou, remarcant-nos: Lluny de creure’ns portadors únics de salvació, els
cristians hem d’acollir amb goig aquest corrent de salvació que s’obre camí en
la història dels homes, no només en l’Església, sinó també al costat d’ella i
més enllà de les seves institucions. Déu està actuant en el món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada