EN DEFENSA DEL CREADOR
Per; Antoni Ferret
El
papa Francesc mostra en la seva encíclica textos de gran valor humanitari i
cristià, molt a propòsit per al nostre temps, i que he procurat difondre. Però n’hi
ha un en el qual discrepo obertament. Diu:
«Els
creients pensem que, sense una obertura al Pare de tots, no hi haurà raons
sòlides i estables per a la crida a la fraternitat. Estem convençuts que “només
amb aquesta consciència de fills que no són orfes podem viure en pau entre
nosaltres”.
»Si
no existeix una veritat transcendent, amb l'obediència de la qual l'home
conquista la seva plena identitat, tampoc existeix cap principi segur que
garanteixi relacions justes entre els homes: els interessos de classe, grup o
nació els contraposen inevitablement els uns als altres.»
No
pot ser, per les raons que donaré a continuació. Entenc que aquesta opinió és
una variant de l'opinió segons la qual la persona humana, no pot, per si
mateixa, ser capaç d'una vida virtuosa, sense l'assistència divina, cosa que comunament
s'ha anomenat sempre “la gràcia de Déu”, o gràcia divina.
Ignoro
quins són els textos bíblics en què es basa, però sens dubte el més impactant
d'ells són les paraules que Joan posa en boca de Jesús, a Joan 15: 5: “Jo soc el
cep i vosaltres les sarments. Aquell que està en mi i jo en ell, dona molt de fruit,
perquè sense mi no podeu fer res.” Quan dic que Joan “posa en boca de Jesús,”
vull donar a entendre que no crec que Jesús digués l'última frase. Crec que Joan
degué pensar que Jesús “l'hauria d'haver dit”, i com que no la va dir, doncs la
va dir ell.
Si
aquesta afirmació de Joan fos certa, això significaria que el Creador, com a
creador, ho hauria fet malament. Hauria creat (sempre, naturalment, de manera
indirecta) unes persones incapaces, per si soles, de fer el bé, que
necessitarien d'una assistència constant per a això. No es pot acceptar aquesta
possibilitat, ni en la més llunyana de les hipòtesis.
Entenc,
crec que cal entendre, que la gràcia divina és una “ajuda”, un plus, sobre les
nostres capacitats naturals, que són les bàsiques. Sempre va molt bé, una
empenteta de més. I també entenc que hi
ha maneres de voler augmentar la glòria o el poder de Déu que, si un no s’hi
fixa bé, poden posar en dubte la seva funció més bàsica, que va ser (i és) la
Creació.
Doncs
igual que una persona pot, bàsicament, fer el bé, encara que ho farà o no, el
conjunt dels éssers humans són capaços de viure en pau, ser justos els uns amb
els altres, siguin o no creients (encara que moltes vegades “sembla” que no en
siguin, de capaços).
Igual
que de Joan, es pot dir alguna cosa semblança de Pau. Tots dos eren molt
intel·ligents, però també, a vegades, donats a pensar (i a escriure) massa.
Així,
el nostre Pau, davant un text del que anomenem Segon Isaïes, un seguidor del
profeta que va continuar el llibre d'aquest molt després de la seva mort
(Isaïes 53: passim), interpreta una cosa potser excessiva. El Segon Isaïes
imagina un personatge, que seria la personificació del poble d'Israel quan
aquest era deportat a Babilònia. El personatge, “el Servent del Senyor”,
assumeix els pecats del poble (pecats que, segons es creu, l'han portat, com a
càstig, a la dramàtica situació d’aquell moment), sofreix corporalment, i així
“salva” al poble i “expia” els seus pecats.
Pau
veu en el Servent del Senyor la personificació de Crist, el qual assumeix els
pecats de tota la humanitat, sofreix i mor, i així salva i redimeix totes les
persones que han existit i que existiran. I escriu la frase crucial: “Crist va
morir pels nostres pecats, com deien ja les Escriptures” (1 Corintis 15: 3).
Cal dir que, d'una banda, el text profètic comentat es presta molt bé a la
interpretació paulina, si bé la transposició d'un fet de la història d'Israel
en el segle VI aC a la història de tota la humanitat sembla molt atrevida. No
obstant això, crec que defensable.
Ara bé: crec que Pau, com Joan en un altre
aspecte, no percep el rerefons de la qüestió. Perquè, si creiem que Crist va
morir pels nostres pecats, que la seva mort era necessària perquè poguéssim ser
perdonats, llavors hem d'imaginar un Déu Pare justicier, fins i tot cruel, una
cosa impossible d'imaginar ni d'admetre.
Que
lluny queda això de la paràbola del fill pròdig i de la meravellosa frase del
profeta: “De nou et compadiràs de nosaltres:
trepitjaràs les nostres culpes i llançaràs al fons del mar tots els
nostres pecats” (Miquees 7: 18-19).
Cal
defensar Déu Pare de les “teories” d'algunes persones excessivament
imaginatives. Perquè Ell mai no ho farà, ja que no en té cap necessitat. Però
pot succeir (i ha succeït àmpliament) que moltes persones tinguin d'Ell una
imatge distorsionada. Fins i tot que li tinguin por.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada