«Al principi existia / el qui és la Paraula. / La Paraula estava amb Déu / i la Paraula era Déu.» (Jn 1,1)
Els deixebles de Joan, l’apòstol estimat, van escriure aquest evangeli
amb un formidable pròleg, que uneix Jesús amb la Creació.
En un principi «L'Esperit de Déu
planava sobre les aigües. / Déu digué:--Que existeixi la llum./ I la llum va
existir.» (Ge 1,2-3) Avui com ahir l’Esperit de Déu es manifesta en
La Paraula, el Logos, Aquell Esperit va posar ordre sobre la terra caòtica, traient
la llum de les tenebres, però els humans van rebutjar la llum. Aquest serà
l’argument de la vida de Jesús, en ser rebutjat pel seu poble. Però Jesús és la
presència de Déu, que peregrina per la terra al nostre costat, tot i que no el
puguem veure. A Déu mai ningú no l’ha vist. Ni Abraham, ni Moisès ni els
profetes... Però qui veu Jesús, «veu el Pare», perquè sobre ell reposa la
plenitud de l’Esperit de Déu.
En l’evangeli de Joan, se’ns
presenta la qüestió de fons més profunda i transcendent de tota la nostra fe:
Jesucrist, Déu i Home verdader.
Quan diem que «Jesús es home»,
entenem el que significa. Jesús va existir. Però quan diem que «Jesús és Déu»,
fem teologia, perquè es tracta d’una realitat massa gran per la nostra ment tant
petita.
Quan parlem de Déu, ho fem sempre
des de conceptes de la terra. El que fem és intentar intuir aquesta gran
Realitat... sense que la puguem arribar a entendre.
Joan ens presenta Jesús com «La Paraula». També com La Llum, La Tenda de
Déu, el Fill Únic... És a dir, per a
referir-se a Jesús, utilitzem metàfores que la nostra raó pugui comprendre
millor que els grans conceptes.
Dir que «Jesús és verdader Déu i
verdader home» és igual que dir que «Jesús,
és l’home ple de l’Esperit, en qui resplendeix la divinitat.»
Amb l’evangeli d’avui estem
apuntant al misteri de la presència de Déu en l’home, que és molt més del que la
nostra ment pot explicar i les nostres paraules poden dir. Per això el llibre
de l’Èxode, prohibia fer imatges de Déu, i usar el seu nom. I, per això, Jahvè
diu a Moisès, que no podia veure el seu rostre
sense morir.
També és per això, que quan
parlem de Jesús ho hàgim de fer amb metàfores. Diem: Fill de Déu, resplendor de
la glòria del Pare, que seu a la dreta de la Seva Majestat... En aquestes
metàfores expressem, a la vegada, les nostres intuïcions i el nostre
desconeixement.
Els evangelistes ens narren que
Jesús va fer deixebles, que el consideraren un home apassionant, que els va
convèncer i el seguiren. sense saber exactament, qui era.
Va ser després de la resurrecció que
van descobrir que era quelcom més que un home. I el van anomenar: «el Fill Únic»,
«el Senyor», «l’home ple de l’Esperit». Nosaltres direm a l’eucaristia d’avui
que «Jesús és Déu en nosaltres», que ha arribat el nostre Alliberador... Tot i
que no ho arribem a entendre. Nosaltres
creiem, com Joan, que Jesús és La Paraula que s’ha fet carn, i que malgrat que
ningú no ha vist mai a Déu, el podem conèixer en Jesús.
Ara ja en sabem alguna cosa més:
Déu està amb nosaltres, tenim La Paraula, hi ha llum a la nostra vida, podem
aspirar a ser fills, som fills... i, tot i estar en tenebres som capaços –tot i
que inexplicablement--, de rebutjar la llum i fer-nos els sords a La Paraula.
*.- Extracte del comentari de l’evangeli (Jn 1, 1-18) escrit per: José Enrique Galarreta, http://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada