OPINIÓ
“Per què es
continua marginant les dones i es mantenen posicions misògines?
Dos mots que,
suposadament, haurien de tenir –no només etimològicament- una relació i
evolució morfològica comuna, dins del cristianisme en general, sinó i, de
manera especial, dins del cristianisme catòlic. La realitat, però, és que avui
en l’Església és més omnipresent el Dret Canònic, les normatives i els
manaments dels seus eclesiàstics, que l’Evangeli de Jesús de Natzaret.
Un dels
teòlegs que ha sobreviscut a les inquisitorials maneres de la CEE, el
jesuïta granadí, José M. Castillo, ens diu que: “el cristianisme no pot
creure en el que és diví, sinó no creu en el que és humà”. Dit amb altres
paraules, no pot creure més en la interioritat dels temples que en els
problemes del carrer –i segueix- car és fonamental en el cristianisme,
creure no des d’ “el més sagrat”, sinó des d’”el més profà”. I ho argumenta
dient: “segons els evangelis, Jesús va mantenir una relació d’intimitat
constant i familiar amb el Pare-Déu, però igualment va mantenir una relació
mortalment conflictiva amb el Temple i els seus Sacerdots” (avui podria ser
amb el Vaticà i els seus bisbes i cardenals...).
El teòleg,
crític amb l’Església-institució, es pregunta: “Per què es
respecte més a determinats homes que a determinades dones? Per què el Dret
Canònic concedeix als clergues uns drets i privilegis que nega als laics? Per
què l’Església té tan poca presència per donar solucions, o per alleugerir
tants problemes humans i, al mateix temps, els bisbes s’esmercen decididament per
tal d’evitar que els governants no els toquin els privilegis legals i econòmics
que gaudeix l’Església espanyola?” Nosaltres podríem afegir, per què se
segueix marginant a les dones i es mantenen posicions misògines? Castillo se’ns
mostra contundent: “en l’Església, hi ha més Religió que Evangeli!!!”
Una conclusió
que la podem compartir milers de cristians, laics, religiosos/ses,
sacerdots, també algun bisbe (pocs), potser algun cardenal, difícilment! En el
1973, el prestigiós economista anglès John Hick, afirmava que “el cristianisme
necessitava dur a terme una revolució copernicana”. Calia aleshores i cal
ara -ens diu el teòleg franciscà José Arregi Olaizola- (que com a tants
altres, li van retirar la llicència canònica i es va veure obligat a deixar l’ordre
franciscana), que es reconegui que l’univers religiós no està centrat en el
cristianisme ni en cap altre religió, sinó en Déu. Això, segons l’Olaizola,
no només comporta la derogació d’aquell insensat principi, que proclama: “fora
de l’Església, no hi ha salvació”, sinó que també comporta la revisió
radical de tots els dogmes del cristianisme.
Una revolució
i una revisió que no es donen, tot i que el papa Francesc, deixa anar
espurnes d’esperança, com el perdó de l’avortament...
JAUME ROCABERT i CABRUJA
Publicat a El Punt - Avui+ – dimecres
30/11/16
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada