El proper 23 de maig l’Església catòlica beatificarà l’arquebisbe
d’El Salvador, Oscar Arnulfo Romero. A
Romero el van tirotejar mentre celebrava la missa, el 24 de març de 1980 i el
poble, els camperols -a qui conferí la dignitat de persones lliures, en règims
corruptes, fortament militaritzats, que els tractava com esclaus-, li van atribuir
la condició de sant -sense esperar que ho fes Roma-, per haver estat al seu
costat en vida, i haver estat màrtir per la seva mort. Ell havia dit: «Cap
soldat està obligat a obeir una ordre contra la llei de Déu... els suplico, els
prego, els ordeno en nom de Déu, cessi la pressió». Una setmana després
d’haver-los fet aquests prec, aquesta ordre, un escamot paramilitar a sou el va
assassinar mentre celebrava missa. Era el 24 de març de 1980. El país feia anys
que vivia immers en un clima de violència desfermada, que acabà en guerra civil,
(1980-1992) entre les Forces Armades d’El Salvador (FAES) i el Front Farabundo
Martí per a l’Alliberament Nacional (FMLN). El conflicte va acabar amb el tràgic
balanç, calculat en 75.000 persones, entre morts i desapareguts.
Les desigualtats socials d’aquell país, a la dècade
dels setanta, reconeixia que el 10% de la població acumulava el 80% de la
riquesa. La reacció del poble va ser la de crear grups guerrillers, constituïts
per obrers, camperols i estudiants, que sota sigles diferents van intentar combatre
les forces governamentals. El camp d’acció va ser la catedral, que estava en obres,
i permetia llocs adients de protecció. Romero havia parat la reconstrucció de
la catedral i destinant els diners a pal·liar les bosses de pobresa i socórrer
als perseguits. En aquells moments, però, el bisbe con contemplava que el
temple pogués ser escut dels sollevats, tot i reconèixer la legitimitat en la
defensa dels seus drets. Unes accions violentes de protesta, recolzades per una
part important de l’església salvadorenya, procliu a l’anomenada teologia de
l’alliberament. .
El jesuïta alemany Martin Maier (La Contra de la
Vanguardia, 19/03/15), recorda el temps de violència que es vivia a El
Salvador. Les autoritats protegien les forces paramilitars que mataven a sou al
servei dels terratinents, i un dels objectius era fer callar aquella església combatent,
al crit de: «Fes pàtria mata un capellà».
L’arquebisbe Romero, de tarannà conservador, va anar
prenent consciència del significat d’aquella lluita. Ell sabia el perill que
corria si s’implicava a favor de les reinvindicacions del poble, perquè havia
estat testimoni de matances injustificades. Maier ens recorda (publicació
citada) que el jesuïta Rutilio Grande, en una homilia el 1977 va dir: «Si Jesús
vingués al Salvador, el tornarien a crucificar». Dos dies després
l’assassinaren. Romero, davant del seu cadàver manifestà: «Si l’han assassinat
pel que va fer, llavors jo he de seguir el seu camí. Ell m’ha obert els ulls».
A partir d’aquí l’arquebisbe ve entendre que el seu lloc estava en la defensa
de les causes dels pobres i perseguits; aquells que per designi del Pare, Jesús
constituí en hereus del Regne. En la seva «conversió» l van ajudar Ignacio Ellacuria
(assassinat el 16/11/1989) i Jon Sobrino, destacats defensors de la teologia de
l’alliberament.
Aquesta conversió no va ser entesa per les autoritats
salvadorenyes i «gent d’ordre» que el van intentar «comprar». Ja se sap que els
diners poden comprar armes voluntats i silencis, però no la consciència dels
qui actuen per conviccions. Amb aquestes paraules ho descrivia el bisbe: «Hi ha
un ateisme més proper i més perillós per a la nostra Església: l’ateisme del
capitalisme quan els bens materials es posen com a ídols i substitueixen
Déu».
Tampoc ho van entendre les autoritats vaticanes, pels
qui la teologia de l’alliberament s’inspira en el comunisme i és perversa. Com
va escriure el bisbe emèrit d’Araguaia Pere casaldàliga: «abandonado por tus
propios hermanos de báculo y de Mesa...!».
A Romero el van assassinar pel seu sacerdoci compromès
amb les mateixes causes per les que van crucificar Jesús. Morir pel sol fet de
pertànyer a l’Església, com ha escrit Hilari Raguer, (Entrevista. Memòria.cat
17/07/2008) no és motiu suficient per a ser considerat màrtir.
Ara un papa sud-americà canonitzarà la beatificació
del bisbe màrtir, iniciat a El Salvador el 1994 i lliurat al vaticà el 1996
però que Joan Pau II i Benet XVI van aturar. Perquè, malgrat que només Déu farà
seure a la seva dreta els elegits, com llegim als evangelis i que Vox populi, vox Dei, com es va dir
durant molts segles, des de la creació de la Congregació Romana de Ritus, en
temps del papa Sixte V (1588) només poden pujar als altar i ser invocats com
mitjancers els que han seguit el procés de beatificació i canonització establerts
pel Vaticà. (cf Joan Barburés, Foc Nou nº 2010)
El bisbe Pere ha
escrit la següent reflexió: «Aquests Jubileu ha de renovar en tots nosaltres,
una esperança, lúcida, crítica però invencible. “Tot és gràcia”. Tot és Pasqua,
si entrem a tot risc en el misteri del sopar compartit, la creu i la
resurrecció». Ell com ningú sap què se sent quan a un l’amenacen de mort per
defensar la causa dels pobres. En un poema preciós, San Romero de America, Pastor y Martir nuestro. Ha descrit els seus
sentiments i els del poble al que va servir Romero. «Tu ofrecías el Pan, / el
Cuerpo Vivo / –el triturado cuerpo de Tu puebo-; / Su derramada sangre
victoriosa / i la sangre campesina de tu Pueblo en masacre / que ha de teñir en
vinos de alegría la aurora conjurada». «¡En el ara segura del corazón insomne
de sus hijos! / San Romero de América, pastor y mártir nuestro; / ¡nadie hará
callar tu última homilía!.»
Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada