“Quan qualsevol religió no està al servei del poble fidel, sinó que s'ha constituït en una institució, cal que faci una veritable i profunda renovació” “...s’espera que la religió vingui a interpretar i resoldre els problemes polítics que afecten al col·lectiu humà”
Els esforços del papa Francesc per apropar l'Església a la gent senzilla, als pobres i als
marginats, tal com ens ensenya l'Evangeli, xoca frontalment amb els grans
sacerdots de la cúria. La història es repeteix i el missatge de Jesús de
Natzaret se'ns ha presentat en forma d'unes regles i conceptes (les del dret
canònic) que desvirtuen l'essència del mateix missatge. Quan qualsevol religió,
la catòlica per exemple, no està al servei del poble fidel, sinó que s'ha
constituït en una institució a través de la qual, i segons les esmentades
regles, s'instrumentalitza i es pretén sotmetre la llibertat individual i
col·lectiva de l'home i la dona; a aquesta religió li cal una veritable i profunda
renovació, car no compleix el que hauria de ser la seva raó de ser.
Malauradament, els grans sacerdots (bisbes i cardenals) de casa nostra, tampoc han
entès el significat del seu sacerdoci. L'espantadís i poruc cardenal Sistach,
arquebisbe de Barcelona, ha exterioritzat novament aquella preocupació que ell
i la majoria de membres de l'episcopat tenen per escapolir-se dels problemes
que puguin perjudicar la seva carrera eclesiàstica. Deu ser per
aquest zel, dubtosament cristià que va prohibir la conferència que el
teòleg progressista Juan José Tamayo havia de fer a la parròquia de Sant Medir.
Tot i així, i segurament molt a pesar del cardenal, s'acabà fent en un local
parroquial adjacent, llogat a ERC... El motiu de la conferència era el 25è
aniversari de l'assassinat del jesuïta Ellacuria en terres salvadorenques, però
també l'oportunitat d'aprofundir en el seu pensament i la seva implicació en la
teologia de l'alliberament, que tan apassionadament defensava el teòleg basc i que
tantes pors sembla que provoca al cardenal barceloní i a molts altres bisbes i
cardenals.
Pels crítics ‘benèvols' de l'esmentada teologia, aquesta no té raó de ser tinguda en consideració
fora del context llatinoamericà. Els membres de la jerarquia eclesial que això
argumenten ho fan per preservar que l'esmentada teologia esdevingui un
terratrèmol que ensorri les actuals estructures del poder faraònic de les quals
gaudeix. La teologia de l'alliberament està perfectament en sintonia amb el
missatge de Jesús de Natzaret i tant és aplicable a Llatinoamèrica com també a
Europa, car defensa no la salvació personal i individual (d'un per un) dels
homes, com han insistit alguns teòlegs des de la modernitat fins ara, sinó la
salvació del col·lectiu humà, car la Pasqua, la resurrecció del Crist, impregna
tots els ordres humans i també el de les estructures socials. En conseqüència,
la història de la salvació va de l'experiència política a l'experiència
religiosa, i s'espera que la religió vingui a interpretar i a resoldre els
problemes polítics; és a dir, aquells problemes del poble com a totalitat o
col·lectiu humà.
Segons Ellacuria, el terme pobre, l'hem d'ampliar a tot individu o grup al qual li són
negats els drets humans. Un cop entès aquest concepte, és de justícia retornar
la dignitat humana a cadascú, car aquest és el veritable sentit de la salvació
de l'home (no individual, sinó col·lectiva). Conseqüentment, l'Església, quan
es donen aquestes situacions històriques en les quals la dignitat humana està
sent negada de manera sistèmica i estructural, ha de promoure la transformació
d'aquestes estructures i construir-ne d'altres que retornin la dignitat a
l'home, a tots els homes. En això consisteix el missatge evangèlic de la
construcció del Regne de Déu.
devant la vessant de alliberament col·lectiu, penso en la conjuntura del poble català que anel·la la seva llibertat de estructures estatals opresores.
ResponElimina