El teòleg José Maria Castillo, en el seu blog «Teología
sin censura» parla dels que estan a favor del papa actual, i els que estan en
contra al·legant que no és un papa teòleg. No sé si aquest pot ser un argument
de pes per anar en contra de l’actuació del papa Francesc. Mirant currículums,
veiem que: en Benet XVI, la seva condició de teòleg era innegable. També Joan
XXIII era doctor en teologia –per cert, doctorat defensat davant d’un tribunal
en el que hi havia Eugenio Pacelli, que com se sap va ser Pius XII-. Però no ho
eren: Pau VI –amb carrera diplomàtica-, ni Joan Pau II -a qui, per altra banda,
se li atribueixen condicions de poeta i filòsof-. Naturalment que en els
estudis eclesiàstics, els dos van estudiar teologia. També va superar aquesta
disciplina acadèmica el jove seminarista Jorge Mario Bergoglio, a la Facultad
de Teologia del Colegio Máximo de san José. a san Miguel (Buenos Aires). Per
tant, quin és el problema? El problema sembla ser el canvi d’estil. Una manera
d’exercir el papat a la manera de Joan XXIII, segons els crítics, massa proper
a la gent i allunyat dels grans discursos.
Si la teologia s’entén com «especulació del transcendent»,
perquè necessita l’Església un papa «teòleg», que no s’impliqui amb els
problemes de la gent d’avui»? Un papa no ha de tenir com a funció principal la
de generar teories, idees i conceptes, sinó la de dirigir una església en la
que es manifesti, de forma inequívoca, el Regne de Déu. Jesús demana a Pere: «-Simó
fill de Joan, m’estimes més que aquets?» I, a la resposta positiva de Pere, li
mana: «Pastura les meves ovelles».(cf Jn 21,15-17). Tres vegades l’havia negat
Pere, tres vegades li fa la mateixa pregunta Jesús. I, sempre, amb la mateixa
resposta: «Tu saps que t’estimo». I, sempre, amb la mateixa instrucció. Per
tant, la missió del successor de l’apòstol és la de ser sol·lícit, acollidor i
misericordiós amb els problemes de la gent, des de l’amor a Jesús. .
Està clar que el papa Francesc no és partidari d’utilitzar:
la corona triregne –sortosament ja en desús-, ni la cadira gestatòria –de fet,
l’últim que la va utilitzar va ser Joan XXIII-, ni el papamòbil blindat... Ell és seguidor de la recentment classificada «teologia
narrativa», que és aquella que parteix de l’evangeli i esdevé norma de vida per
a tots aquells que aspiren a ser «sal de la terra [...] i, llum del món» (Mt
5,13-14). Com diu Castillo, «és important saber, acceptar i tenir clares les
veritats teològiques que fonamenten la religió de redempció que ens presenta
Pau. Però tant cert com això és que de ben poc ens serviran les profundes “ensenyances
teològiques” de Pau, si no fem nostra la “forma de vida” que ens presenta l’Evangeli,
la forma de viure de Jesús, que trobem en cada relat dels evangelis».
El papa Francesc ens sorprèn per diferent. Acostumats
a un papa hieràtic com Pius XII; bonàs
com Joan XXIII, diplomàtic com Pau VI, autoritari com Joan Pau II, i tímid com
Benet XVI, ell es presenta com l’home lliure (cf Sir 15,14), capaç de trencar
estereotips i fórmules convencionals. Un papa, paradoxalment, molt més apreciat
pels que no es confessen catòlics que pels que es diuen ser-ho, perquè voldrien
que flotés per sobre del bé i del mal; un papa quasi divinitzat. Molts dels seus
coetanis tampoc no entenien perquè Jesús es barrejava amb la gent que li sortia
al pas pels camins de Palestina. El papa Francesc segueix essent un ciutadà més,
que exerceix la seva funció de cap de l’Església, com un primus inter pares amb els seus germans d’episcopat; evitant que les parafernàlies i el
protocols de palau l’allunyin de la seva missió pastoral.
Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada