La paraula «despertar» la trobem a totes les tradicions de saviesa. Els evangelis sinòptics la interpreten atorgant-li un caràcter individualista i moralitzant. De manera que. «estar despert» seria equivalent a mantenir un comportament moral adequat, per tal d’aconseguir la salvació (individual, o del jo).
En el context històric i cultural en que va ser dit, es pot
entendre així. No obstant, sembla que el significat original d’aquest
«despertar», era una invitació a la: «Conversió».
La paraula original és «metanoia», que ens orienta a una
nova manera de veure o de conèixer-nos, més enllà de la ment. De manera que «despertar» i
«conversió», són
dues maneres de referir-se a una mateixa realitat.
Les paraules de Jesús van en aquesta direcció: «Vetlleu,
doncs (=estigueu desperts) i pregueu en tot moment» (Lc 21,36.BCI).
Què significa: «vetllar (= estar desperts)»? Significa adonar-nos
del «somni» en el que estem atrapats»? I les preguntes cabdals: a) Com podem
adonar-nos de que estem «adormits»? b) Hi ha alguna cosa que puguem fer?...
La vetlla és diferent als somnis, que sovint ens generen confusió
i sofriment. En el somni hi pot haver un malestar emocional, fruit de la ignorància bàsica,
que caracteritza el «somni», i ens allunya de la nostra realitat.
Però el que recomana Jesús és: «que les preocupacions de
la vida no afeixuguin el vostre cor» (Lc 21,34.BCI).
El sofriment i la confusió emocional no desapareixen fins
que no es troba la resposta adequada a la pregunta «qui sóc jo?», és a dir, fins que no
«despertem».
El senyal més clar d’estar adormit és el sofriment. Perquè,
així com el dolor és inevitable, el sofriment sempre és opcional: apareix quan
ens reduïm al que no som. Si ens identifiquem amb el cos, la ment, els pensaments,
els sentiments, les circumstàncies en les que ens trobem…, succeeix, que ens
reduïm a un «objecta»: a pensar que som allò que somniem; allò amb que ens identifiquem
de forma inconscient, i quedem atrapats en això.
El concepte «Despertar» de l’evangeli es pot interpretar,
doncs, en termes de que qualsevol sofriment és una «alerta», que ens invita a sortir
de l’engany en que ens trobem i accedir a la nostra verdadera identitat.
Despertem quan reconeixem que no som un «objecte», sinó
la Consciència il·limitada i no-dual,
que s’expressa temporalment en la forma d’aquest «jo». Per això, interpretant
així el que ens diu l’evangeli, el que som no queda afectat per res del que ens
pugui succeir.
Jesús es refereix a la persona desperta com aquella que ha
fet un canvi total, ha experimentat, i viu, la seva verdadera identitat, al «jo
sóc» universal i no-dual.
*.- Extracte (no sotmès a l’aprovació de l’autor) del
comentari a l’evangeli (Lc 21, 25-28 y 34-36) escrit per: Enrique Martínez
Lozano – Fe adulta.
Veure original: https://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios/391-marcos.html
Selecció i redacció: Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada