Parlar de l’Esperit és referir-se a l’Alè vital que gravita en tot el que és i fa possible que sigui: «Llavors el Senyor-Déu va modelar l'home amb pols de la terra. Li va infondre l'alè de vida, i l'home es convertí en un ésser viu». (Gn 2.7)
En les tradicions antigues el terme «esperit» (rebre
l’alè), se’l vincula a un buf (alenar), que com el vent i la respiració, no es
veu, però és la font de l’energia primera que mou totes les coses; del
Dinamisme vital que fa possible la vida en diverses formes.
La Pentecosta ens recorda que Jesús va deixar l’esperit
de Déu, que ell havia rebut, als deixebles, tal i com els ho havia promès en
diverses ocasions: «jo pregaré el Pare, que us
donarà un altre Defensor perquè es quedi amb vosaltres per sempre» (Jn 14,16).
«L'Esperit Sant que el Pare enviarà en nom meu, us farà recordar tot el que jo
us he dit, i us ho farà entendre» (Jn 14,26). És «l'Esperit de la veritat que procedeix del Pare i que jo
us enviaré des del Pare, ell donarà testimoni de mi». (Jn 15,26) «Quan vingui l'Esperit de la
veritat, us conduirà cap a la veritat sencera». (Jn 16,13)
Jesús, segons Joan, en el moment de la mort: «inclinà el cap i va
lliurar l’esperit» (Jn 19,30)
Ara la comunitat se sap habitada i sostinguda pel mateix esperit (=defensor)
de Jesús.
Lluc, en el seu evangeli, situa els
esdeveniments pasquals el mateix diumenge de resurrecció, (vg. Lc 24,50) Mentre
que, en el llibre Fets dels apòstols (vg. Ac 1,3) situa l’ascensió quaranta
dies després de la mort i resurrecció, i la Pentecosta, al cap de cinquanta
dies per fer-la coincidir amb la segona pasqua jueva. Aquesta separació dels
fets encara és conservada per l’Església en les celebracions litúrgiques.
Acostumats a un pensament dual, trobem que Lluc es
contradiu en presentar la cronologia dels esdeveniments pasquals en temps
desiguals. Però superat l’escull dual se’ns invita a transcendir la ment i
obrir-nos a una saviesa superior, no-dual, que ens permet veure la realitat, sense
separar res i sense confusió del tot.
Aquesta és la forma no-dual en que sempre s’han expressat
els místics. Entre ells, Teresa de Jesús i el seu llibre «Las moradas», que és
un exemple reeixit d’unitat en la diversitat.
Extracte del comentari a l’evangeli (Jn 20,19-23) escrit per: Enrique Martínez Lozano
Selecció i redacció: Salvador Sol
Veure original: «ALIENTO VITAL QUE
SE EXPRESA EN TODO» Clicar: Evangelios y comentarios - Fe Adulta
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada