Diuen
molts investigadors i erudits que ‹Jesús apareix a Galilea i mor a Jerusalem›, obviant
el lloc on va néixer i modificant el gentilici que li seria propi. Sempre es
parla de Jesús de Natzaret o el natzarè, situat la majoria dels fets de la seva
vida a la regió de Galilea. D’aquí que
alguns li diguin el galileu. Són pocs els qui com John P. Meier situen Jesús a
la històric com ‹un jueu marginal›, en la seva obra: Nueva visión del Jesús histórico.
¿Per
què avui molts investigadors es pregunten si el fundador del cristianisme va
néixer realment a Betlem? Només dos evangelistes, Mateu i Lluc, en donen dades
afirmatives, ¿responent a les profecies que situen Jesús descendent de David i per
tant la suposada voluntat de Josep de mantenir aquest llinatge, i empedronr-se al
lloc d’on era oriünda la seva família?. Això val com especulació, fins a cert
punt plausible, però sense que se’n pugui extreure una base històrica.
Mateu
transcriu la profecia: ‹I tu Betlem, terra de Judà,/ no ets de
cap manera la més petita/ de les principals viles de Judà/ perquè de tu
sortirà un príncep/ que pasturarà Israel, el meu poble›. (Mt 2,6) I, al seu torn, Lluc escriu: També Josep va pujar de Galilea, del poble de Natzaret, a
Judea, al poble de David, que es diu Betlem, perquè era de la família i
descendència de David. (Lc 2,4)
Sembla
que Jesús no podia néixer més enllà de l’octubre de l’any 7 aC ni més ençà del
setembre de l’any 6 aC. Per tant, el cens dels ciutadans romans de tot
l’Imperi, promogut per Cèsar August, que es va produir l’any 8 aC no pot ser,
com diu l’evangelista (Lc 2,1) el motiu del desplaçament de Josep i Maria a
Betlem. Sembla més versemblant que els esposos acudissin al cens promogut per
Herodes el Gran, que coincideix amb el període en que s’estima que va néixer
Jesús. Per altra banda, si bé August exigia la inscripció en el lloc d’origen -en
el cas de Josep aquest seria Betlem-, només es convocava als romans i era de
caràcter cadastral (tributum soli). I
sembla que Josep no complia cap d’aquestes dues condicions exigibles. Tampoc el
cens promogut per Herodes justificaria l’anada a Betlem, doncs que era de persones
físiques (tributum capitis) i no
exigia la inscripció en el lloc d’origen. No hi ha dubte que els censos es
feien en afany recaptatori. En aquest cas Herodes volia fer complir la Llei de
Moisès que obligava al pagament d’un impost anual a tota persona que estigués entre
els 12 (potser 14) anys i els 65 que visquessin en el seu territori, sense
tenir en compte el lloc de procedència. ¿Per què, doncs, Josep va iniciar un viatge
que si es té en compte l’estat avançat de gestació de Maria i els dies
necessaris per a recórrer els 200 Km. que aproximadament separen Betlem de
Natzaret, devia presentar serioses dificultats? I si l’estada a Betlem va durar
alguns mesos, abans que segons Mateu es refugiessin a Egipte, per por d’Herodes
i segons Lluc van tornar a Natzaret després de rebre la visita dels Mags, on
eren els fills de Josep (¿) més grans que Jesús?.
‹Els
relats del naixement de Jesús dels evangelis –diu Leonardo Boff- contenen
elements històrics, però per emfatitzar el seu significat religiós, venen
revestits de llenguatge mitològic i simbòlic.› Els evangelis ‹són proclamacions
de fe centrada en Jesús Salvador›. D’aquí que no pretenguin biografiar el
personatge i
presentin disfuncions històriques, substituint dades contrastables per relats
explicatius de caràcter catequètic.
Però,
si seguint els mètodes de la història crítica es poden tenir dubtes en relació
al lloc en el que ‹Déu va venir a visitar la terra›, com diuen alguns exegetes, Del que no hi ha dubte es que la tradició ha situat a Be..lem aquest
esdeveniment i a l’inici del tercer mil·lenni encara se celebra. Malgrat la
comercialització que el món modern ha fet del Nadal, pels cristians encara
significa, com diu Raimon Panikkar, que: ‹Déu neix en tu, en mi, a la història i
al món. És un fet còsmic!›.
Salvador
Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada