«Quiero dar fe de mi esperanza,
porque creo en los cielos nuevos y en una tierra en la que habite la justicia.
Gracias a todos los que me acompañáis en el camino de la vida». Paraules
de gratitud pronunciades per la monja Lucía Caram, en la celebració del seu
vint-i-cinquè aniversari de vida religiosa contemplativa.
Sovint es té una idea equivocada del què significa una vida
de contemplació. El diccionari del Institut d’Estudis Catalans, diu que es
tracta d’una persona «que es lliura a la contemplació, a la meditació, a la
vida espiritual». Dit així, sembla indicar que el contemplatiu-iva s’aïlla per
estar sol en si mateix. Però, «La veritable soledat –ha escrit Thomas Merton-
és la llar de la persona, la falsa soledat és el refugi de l’individualista.
S’ha d’anar al desert no pas per a fugir de les persones sinó per a trobar-les
en Déu». (T.M. Semillas de contemplación). La contemplació de sor Lucía li
serveix per entendre millor la situació de les persones necessitades, que les
institucions oficials ignoren, per s poder-les ajudar des de les seves pròpies necessitats;
com Ignasi de Loiola és una «contemplativa en l’acció».
Un contemplatiu en l’acció no ens
deixa mai indiferents. La seva petjada en el món queda impresa en obres i
pensaments que ajuden a que el món –les persones- sigui millor. "Cuando uno se deja invadir
por lo humano, cuando una persona se humaniza de verdad y es sensible al dolor
del mundo, entonces es que Dios se le ha metido por los sentidos. (José Mª
Castillo, "Humanizar a Dios"). Encaixa
això en l’acció d’aquesta monja dominica contemplativa quan
expressa que: «Dios no tiene manos, ¡pero tiene nuestras manos!» (La Contra, La
Vanguardia, 6 de març de 2014).
Inquieta, incansable, amb les idees clares, viu des de fa
dinou anys en un convent de Manresa, però no es cansa de repetir que: «No solo
en un claustro cerrado se puede contemplar. Hoy más que nunca, Dios se
manifiesta entre la gente. Mi claustro es con ellos». I, amb un punt d’ironia,
diu: «Antes le pedía a Dios, y ahora mismo le pido a todo el mundo». Però fa
alguna excepció: diu que no acceptaria diners de l’amo de Zara, perquè té el
testimoni d’un hondureny que havia estat explotat, de petit, per aquesta
empresa.
Mario Benedetti, ha escrit: «No te rindas, por favor no
cedas, / aunque el frío queme, / aunque el sol se esconda, / y se calle el
viento, / aún hay fuego enh tu alma. / Aún hay vida en tus sueños».
En algun lloc he llegit un pensament –crec que era del pare
Arrupe- considerant que la vida té sentit quan després d’un, i pel seu esforç,
el món és una mica millor. I en això es fonamenta l’esperança manifestada per
sor Lucía. Jesús va instaurar el Regne, el seu inici, perquè els cristians
l’anem construït, pas a pas, sense defallença: Com ho va expressar bellament
Rudyard Kipling: No quise dormir sin sueños: / y
elegí la ilusión que me despierta, / el horizonte que me espera, / el proyecto
que me llena, / y no la vida vacía de quien no busca nada, / no desea nada más
que sobrevivir cada día." (R.K., Elegí la vida)
Una vida religiosa que contempla les necessitats dels últims
de la societat és la tasca que lliurament s’ha imposat Lucía Caram, en un acte de
plena consciència, buscant adorar Déu a través del seu amor per la gent. Quan
això passa: «deja
de haber divorcio entre las ideas y la vida. Y entonces es justamente cuando de
verdad se encuentra con el Dios desconcertante, el Dios que nos reveló Jesús de
Nazaret." (José Mª Castillo, "Humanizar a Dios")
Salvador
Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada