Selecció del comentari de l’evangeli (Jn 16,12-15) escrit per: Fray Marcos – Fe adulta
De Déu no en sabem, i mai en podrem saber
res. Però no ho necessitem. Tampoc ens cal saber de fisiologia, per a poder
tenir una salut de ferro. La necessitat d’explicar a Déu és fruit del jo
individual que es creix quan s’oposa a tot, inclús a Déu.
Els primers cristians van voler explicar el
missatge amb conceptes de la filosofia grega, quan en realitat, del que es tractava
era d’acceptar les veritats més senzilles que duien a la verdadera Vida.
El llenguatge teològic dels primers
concilis, avui no s’entenen. Els conceptes metafísics de
"substància", "naturalesa" "persona" etc. no
diuen absolutament res al cristià d’avui. Cal tornar a la simplicitat del
llenguatge evangèlic i utilitzar la paràbola, l’al·legoria, la comparació i
l’exemple senzill, com feia Jesús.
Parlar de Trinitat, les «tres persones»,
només té sentit en termes de realció interna.
(ab intra). Però quan la relació és amb la creació (ad extra), no hi ha
cap distinció; actuen sempre com U.
A nosaltres només ens arriba la Trinidad,
no cada una de les «persones» per separat. Només hi ha una única realitat que
és relació.
L’únic que ens proporciona l’explicació
trinitària de Déu són una sèrie d’imatges que alimenten la imaginació, però mai
hem d’oblidar que només són imatges. Dir que el Pare «crea» que el Fill «salva»
i l’Esperit «santifica» és parlar metafòricament. La nostra relació personal
amb Déu sempre serà a una única realitat.
L’experiència dels primers cristians és que
Déu podia ser a la vegada i sense contradicció:
-
Déu que està per sobra nostra (Pare);
-
Déu que es fa un de nosaltres (Fill);
-
Déu que s’identifica amb cadascú de nosaltres (Esperit).
El Déu de Jesús no és una veritat per
pensar sinó una realitat que s’ha de Viure. El poble jueu no era filosòfic,
sinó vitalista. I el que Jesús ens va voler transmetre és que, per experimentar
Déu, l’home ha d’aprender a:
-
mirar dins d’ell mateix (Esperit),
-
mirar als altres (Fill)
-
i mirar al transcendent (Pare).
Ens empenyem a apropar-nos a Déu per la via
intel·lectual, i ens equivoquem.
La realitat de Déu és absolutament senzilla
i ens costa de conèixer perquè la nostra manera de comprendre és cartesiana.
Volem analitzar dividint la realitat. Però Déu no és divisible, Déu és U, no té parts que es puguin analitzar per
separat.
El Déu de l’evangeli està en el fons del
nostre ésser, identificat amb nosaltres. El Déu de Jesús, és Aquell que, essent
Esperit, té com a únic objectiu portar-nos a la plenitud de la veritat. Una
veritat que no és coneixement, sinó Vida.
L’Esperit de Déu ens empeny a ser veritat,
a ser autèntics. Portar-nos a la plenitud de la veritat que és el mateix que
portar-nos a la cota més alta de l’èsser, de la Vida.
Pau i bé, CSXXIG
– Publicacions
Selecció i
redacció: Salvador Sol
* Veure original: : https://www.feadulta.com/es/evangelios-y-comentarios/390-juan.
Molt i molt d'acord amb aquesta reflexió. Hi afegiria dues precisions més:
ResponElimina*No hi ha tals "persones". Són imatges creades per la imaginació, no pas, en aquest cas, popular, sinó teòrica. Tot al més, es pot dir "personalitats" del sol i únic ésser, de la sola i única persona.
*Com vaig dir un dia, de Déu només en sabem dues coses: que vol la justícia i la fraternitat.