Reyes que venís por
ellas,
No busquéis estrellas
ya,
Porque donde el Sol
está
No tienen luz las
estrellas.
(Lope de Vega)
El Déu encarnat al
petit poblet de Betlem es manifesta a tot el món. L’anunci del naixement de
Jesús als pastors, considerats l’estament inferior de la societat, es presenta
amb elements còsmics extraordinaris: estrella i àmgels; «hi ha una estrella que
anuncia, dins l’aire d’aquesta nit» (Sagarra. El poema de Nadal). Els pastors
són els més propers al lloc de la irrupció divina. Ells, ignorants i marginats,
són els primers cridats a l’adoració de qui neix, també marginat, en un
estable. Ara, però, ha arribat el moment de manifestar a tots els pobles que
Déu s’ha fet home entre els homes, que ha nascut la salvació..
La paraula Epifania,
derivada del grec vol dir manifestació en forma d’impacte; com la comprensió
sobtada que un experimenta en relació a
l'essència o el significat d'alguna cosa.fora del què és normal, transcendent.
Els Evangelis
parlen poc d’aquest fet que els catòlics han transformat en una festivitat
important. Només Mateu, seguint el llenguatge simbòlic emprat per explicar el
lloc i les circumstàncies del naixement de Jesús, construeix una narració «en la línia d'una veritable teologia
mística» (Full diocessà de la Seru d0Urgell) elaborada dins la fe de la seva comunitat. Tres
reis presentats coma mags, estudiosos dels astres, són atrets per una estrella,
singular, desconeguda, que els guiarà fins el coneixement de l’infant-Déu. «Hem
vist sortir la seva estrella i venim a adorar-lo» (Mt 2,2)
Tres reis, que
representen els tres continents de l’entorn d’Israel. Occident,
Orient i Àfrica.
Es tracta de la manifestació del Déu encarnat al màxim poder sobre la terra, i
a la vegada, persones considerades d’intel·ligència superior, per tal que «tots coneguin la salvació». Ells
seran els encarregat d’oferir a Déu els tres productes de màxim valor material,
com un reconceixement a la seva superioritat i perquè l’or, l’encens i la mirra
li pertanyen en tant que fruit de la seva creació.
Hi ha una
història paralel·la en aquesta narració de Mateu. El poder local, Herodes i els
caps religiosos d’Israel, rebutgen el nou nat, que és reconegut pels de fora.
Es compleix el que va escriure Joan: «Ha vingut a casa seva i els seus no l’han
acollit» (Jn 1,11). «En el rei que acaba de nèixer ja es desenvolupa tot el què
serà la seva vida i missió». El seu poble, com a poble, no l’accepta: «Quan
Herodes hop va saber, es va inquietar, i amb ell tot Jerusalem». (Mt 2,3) I,
«Ells li van oferir trenta monedes de plata. I des d’aleshores Judes buscava
una ocasió per entregra-lo» (Mt 26,15-16) i seran els pagans els qui acabaran
donant testimoni d’ell. Com ho va anunciar Isaïes: «Els pobles s’acostaran a la
teva llum, els reis vindran a la claror de lan teva albada» (Is 60,3)
La festa que avui
celebrem ens ha de recordar les paraules profètiques d’Isaïes: «les tenebres
enbolcallen la terra i negres nuvolades cobreixen les nacions [però] sobre teu
resplandeix el Senyor, apareix la seva glòria» (Is 60,2)
Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada