Joan Baptista (Judea, 4 aC - 30 dC) és un punt i apart en la
història d’Israel. El Jahvè distant, justicier, que parla a través dels
elements i els profetes esdevé, per Jesús, la Paraula i crea un espai universal
que es denomina Regne.
Pels cristians Joan Baptista va estar l’últim dels grans profetes
de l’Antic Testament i el precursor d’un nou temps, del temps de Jesús. Isaïes
va anunciar aquesta figura, dient d’ell: «És la veu d'un que crida en el
desert:
Prepareu el camí del Senyor, aplaneu les seves rutes. (Mt 3,3)
De llinatge sacerdotal, va renunciar a la seva
possibilitat de seguir el camí de Zacaries, el seu pare i viure servint el
Temple en un ambient de poc compromís.
Però Joan va seguir la voluntat de Déu que anava en
sentit contrari. Arrabassat per l’Esperit és desplaça al desert de judea i exhorta al penediment dels pecats i
la conversió a una vida acordada al compliment de la llei i el temor al judici
de Déu. El seu bateig amb aigua significava el perdó que Jahvè concedia als
pecadors penedits.
Al desert, Joan segueix l’exemple d’austeritat d’antic
profetes, i
hi practica un ascetisme
rigorós; s’acull a una opció ètica de renúncia
voluntària de plaers (sexuals,
estètics, gastronòmics…). «no menja pa ni beu vi» (Lluc 7.33) Els crítics el
rebutgen: «té el dimoni» (ibíd). Vesteix pobrament, i s'alimenta de garrofes i de mel
silvestre. Té un crit aspre perquè descobreix que el projecte de Déu per Israel
ha fracassat. Estem a l’etapa final d’una llarga cadena de desobediències a la
llei. Com diu Pagola: «Tot Israel ha de confessar el seu pecat i convertir-se
radicalment a Déu». Joan increpa els que s’apropen al Jordà encuriosits pel comportament
i actitud d’aquell profeta atípic, diferent: «Cria d'escurçons! –els
recrimina- Qui us ha ensenyat que us escapareu del judici que s'acosta?» (Mt 7,3)
D’entre els convençuts que es van anar a batejar, Joan
i descobreix Jesús L’encontre és d’una gran importància pels cristians, perquè escenifica
el canvi: significa el punt de ruptura entre l’Antic i el Nou Testament. El Déu
dels elements i la justícia, que només parla a través dels propfetes, dóna pas
al Déu de la misericòrdia i el Regne. A qui és la Paraula. Joan és conscient
que el seu moment acaba i dirigint-se als altres els diu: «Mireu l'anyell de Déu!» (Jn 1.36). «el qui treu el pecat
del món!» (Jn 1,29)
Joan sap que Jesús agafa el relleu: «Jo us batejo
amb aigua, però ve el qui es més fort que jo, i jo no sóc digne ni de
deslligar-li les corretges de les sandàlies: ell us batejarà amb l'Esperit Sant
i amb foc. (Lc 3,16). Arriba el gran moment de Déu, i Jesús acomiada el temps
que s’acaba fent un gran reconeixement al profeta de la transició: «Us ho
asseguro: entre els nascuts de dona no n'hi ha hagut cap de més gran que Joan Baptista» (Mt 11,11)
Herodes Antipes empresona Joan per complaure Herodies
i Salomé, que li demanen el cap. Els deixebles de Joan pregunten a Jesús per
encàrrec d’ell, si és el Messies o n’han d’esperar un altre.. La resposta és
humil i senzilla. Jesús davant d’ells «va curar moltes de malalties i
sofriments [...] i donà la vista a molts cecs. Jesús, doncs, els respongué:
Aneu a anunciar a Joan el que heu vist i sentit: els cecs hi veuen, els coixos
caminen... i els pobres reben l’anunci de la bona nova». (Lc 7,21-22)
Així va acabar els seus dies el Baptista precursor.
Potser ha estat l’únic que va tenir l’evidència de la continuïtat de la seva
tasca. Jesús canviava el rumb, però el pla de Déu sobre la història de la
humanitat seguia fent-se visible; havia arribat la salvació!.
Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada